Digital lese- og skrivestøtte
Tilrettelegging
Lærerens arbeidsmåter og tilrettelegging har stor betydning for hva elevene trenger. Teknologien gir mange muligheter for lese- og skrivestøtte. Du kan bruke talesyntese, utvidet stavekontroll og diktering eller gjøre teksten mer tilgjengelig og forståelig med bilder, lyd og video.
Teknologien er en god støtte for mange elever som strever. For å utnytte mulighetene på en god måte er det viktig at skolen og læreren støtter elevene og legger til rette for god pedagogisk bruk.
I de første skoleårene er det å lære skriving og lesing viktige aktiviteter fordi det er verktøy som brukes videre i læring. Skrive- og leseutviklingen skjer svært ulikt hos elever. Når du tar i bruk digitale verktøy og smarte arbeidsmåter, kan du lettere tilpasse for den enkeltes behov. Mange elever er opptatt av å være som “de andre”. Det kan være lurt å la alle elevene ha tilgang til de samme verktøyene.
Nedenfor kan du se en video fra Nordpolen skole i Oslo. Lærer Hege Lofthus viser hvordan hun bruker mulighetene som ligger i digitale verktøy for å tilrettelegge for alle elevene i klassen.
Det finnes ikke et bestemt verktøy som passer for alle. Både vansketype, kompleksitet og særegenhet hos den enkelte er med på å bestemme hva som skal brukes.
I rapporten “Betydningen av hjelpemidler og tilrettelegging for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i skolen” fra SINTEF, sier en mor det slik:
«Det var en velsignelse da alle elevene fikk PC/nettbrett. Da slapp dyslektikerne som var de eneste som fikk det før, å stikke seg ut i klassen. PCen ble ikke lenger en ting som ropte at her satt en med funksjonsnedsettelse.» (s.81)
Kommunene har ofte en samling programvare til bruk i skolen. Skolen må, i samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), sørge for å ha kompetanse på hvilke verktøy som finnes og hvordan de skal brukes.
Side 4 av 18