For å utvikle språket er barnets erfaringer og førforståelse viktig å bygge på. En systematisk innlæring av ord og begreper vil bidra til at barn utvikler en bedre innholdsforståelse, samt at det blir laget assosiasjoner mellom ord og erfaringer. Mange og sterke assosiasjoner mellom ord og erfaringer fører til at ordene blir mer presist og godt lagret i språksenteret i hjernen. En god og presis lagring av begreper/ord bidrar til at barn lettere klarer å hente fram ordene etter behov. Bilder, illustrasjoner og lydstøtte i Toktok bidrar til å gi ord og innhold mening og skaper assosiasjoner og forståelse. Visuell og auditiv støtte er særlig viktig for barn som har særlig behov for tilrettelegging for å styrke språkutviklingen. Veiledningsheftene inneholder forslag til aktiviteter som bidrar til en systematisk og aktiv innlæring der barna bruker språket sammen med andre barn i lek og andre aktiviteter. Det er hensiktsmessig at bruken av Toktok skjer innenfor pedagogiske rammer med veiledning og tilrettelegging av voksne.
For minoritetsspråklige barn er mange av erfaringene og deres forståelse knyttet til morsmålet. Støttespråkene i Toktok gjør at barnets flerspråklige ferdigheter kan brukes aktivt og bygge opp en bredere ordforråd og forståelse både på morsmål og norsk. Innlæring av ord og begreper innebærer både ordets betydning, mening og ordets lydstruktur. Kombinasjonen av bildestøtte og opplesning på norsk og støttespråk for de som trenger det, gir barna mulighet til å gjøre koblinger mellom språkene, høre ordene flere ganger etter behov og øve på uttale. Aktivitetene i Toktok bidrar også til at barna kan bruke både norsk og støttespråk aktivt.