Bruk av tekniske hjelpemidler ved synsnedsettelser
Touch-metoden
Med touch-metoden skriver vi uten å se på tastaturet. Vi plasserer fingrene på åtte ledetaster og finner de andre tastene med utgangspunkt i disse. Hver finger har sine bestemte taster. På denne måten skriver vi både raskere og riktigere. Vi bruker også datautstyret mer funksjonelt fordi vi betjener hurtigtastene mer effektivt. Elever med blindhet og svaksynthet bør lære seg touch-metoden fra start.
Programvare
Det finnes flere dataprogrammer og interaktive nettsider for å lære touch. Bare programmet TangoTouch har talestøtte og god nok kontrast for mange elever med svaksynthet (https://provista.no/catalog/groups/tastaturtrening). Statped har utviklet et touchprogram som heter Tastaturbo (Tastaturbo (statped.no)).
Touch-programmer er ikke en forutsetning for å lære metoden, men kan virke motiverende og bidra til å sikre en god progresjon.
Utstyr
Når eleven skal lære touch, bruker han et standard stasjonært tastatur. Slike tastatur finnes også med taster med større skrift og god kontrast tilpasset elever med svaksynthet. Det er viktig at f- og j-tastene har tydelig taktil markering, slik at utgangsstillingen blir lett å finne. Enkelte foretrekker at noen flere taster er merket, som f.eks. tastene seks og null på tallrekken over bokstavene.
Når eleven bruker en bærbar PC, kan det være best å koble til et vanlig tastatur. Bærbare PC-er har komprimerte tastaturer, og de har ikke alle tastene som et stasjonært tastatur har. Når vi skal bruke hurtigtaster, må vi trykke en ekstra tast for å få fram riktig kombinasjon. I tillegg er mus og styreplate på bærbare maskiner ofte i veien.
Tips til deg som lærer
Hvis du ikke kan touch, er det viktig at du setter deg inn i metoden og passer på at eleven bruker riktig fingersetting. Det finnes mange ressurser på internett som gir informasjon om hvilke taster hver finger skal betjene (søk på touch typing finger chart).
Vi anbefaler også:
- Sett av litt tid hver dag i noen uker til å trene på touch. Det er bedre å bruke 15–20 minutter hver dag enn å ha lengre økter sjeldnere.
- Begynn med å skrive ord med utgangspunkt i ledetastene, og utvid etter hvert med andre bokstaver og tegn.
- Husk at eleven bør lære alle tastene, også tallene på tallrekka over bokstavene.
- Mål skrivehastigheten innimellom. Noter resultatet sånn at progresjonen blir tydelig. Mange synes det kan virke motiverende. En måte å måle på, kan være å lære utenat en setning eller to, som han skriver så mange ganger han rekker i løpet av et minutt.
- Gjør eleven bevisst på riktig fingersetning. Be ham svare på hvilken finger han skal bruke for å skrive en bokstav eller et tegn, uten å se på tastaturet.
- Skjermleseren kan gi tilbakemelding med tale for hvert tegn eller ord som skrives. Dette kan være nyttig i begynnelsen. Etter hvert som hastigheten øker, kan det virke forstyrrende. Da kan talen skrus av eller stilles inn til ikke å lese det som skrives.
Side 6 av 39