Til hovedinnhold

Programmering for elever med nedsatt syn

Blue-Bot undervisningsopplegg

Oppgaver med Blue-Bot

  1. Hvor langt fremover går Blue-Bot når du trykker en gang? Bruk et målebånd.
  2. Hvor mange ganger må du trykke på venstre eller høyre for å snu helt rundt?
  3. Lag en kode med tre instruksjoner.
  4. Hvor mange ganger må du trykke for å komme til veggen nærmest deg?
  5. Lag en kode slik at roboten går i en firkant. Kan du lage kode både for kvadrat og rektangel?
  6. Finn deg et underlag og lag en kode der roboten kjører innom alle rutene.

Oppgaver til et underlag med dyr

Forberedelser: Lage et underlag med bilder av en bondegård, norske kjæledyr, husdyr og rovdyr.

  1. Du er på bondegården, lag en kode for å gå til et dyr som begynner på bokstaven K.
  2. Hva sier hunden? Lag en kode for å gå til hunden.
  3. Hvilket dyr får vi ull fra? Lag en kode for å komme deg til dette dyret.
  4. Du skal ut på tur. Lag kode for turen. Hvilke dyr ser du på turen?
  5. Lag en kode for å gå til et av rovdyrene. Lag deretter en kode for å gå til et byttedyr.
  6. Lag en kode for å gå til katten. I koden skal du også legge inn en løkke. Fortell litt om katten når du kommer dit.
  7. Lag en rute til et dyr du selv bestemmer. Hvorfor valgte du dette dyret? Hvilke dyr passerer du for å komme dit?

Side 12 av 33