Til hovedinnhold

Programmering for elever med nedsatt syn

Innledning

I fagfornyelsen har programmering kommet inn i flere av fagene i skolen. Matematikkfaget har for eksempel kompetansemål knyttet til koding i alle klassetrinn. Hva betyr dette for elever med synsnedsettelse? Kan de delta i fag som omfatter programmering på lik linje med seende elever? Ofte kan synshemmede programmere som klassen for øvrig, men det krever noen tilpasninger. Enkelte løsninger er derimot utilgjengelige for synshemmede. I disse tilfellene må man finne andre verktøy.

Illustrasjon av programmering med to skjermer

I denne veilederen vil vi ta for oss flere av kodeverktøyene som skolene bruker. Dette omfatter apper eller programmer, webbaserte løsninger, mikrokontrollere og roboter. Vi beskriver hvordan alt dette kan brukes av elever med synsnedsettelse og hvordan det bør tilrettelegges. For enkelte verktøy lenker vi videre til undervisningsopplegg og oppgaver, og også mer detaljert, teknisk informasjon som forklarer hvordan verktøyene kan brukes med skjermleser. Primærmålgruppa for denne ressursen er pedagogisk personale i grunnopplæringen, men også pedagoger i barnehagen vil kunne ha nytte av denne ressursen.

Side 2 av 33