Til hovedinnhold

Programmering for elever med nedsatt syn

Forslag til undervisningsopplegg med Scratch

Lag en kode som gjør at katten Scratch går 10 steg fremover, og avslutter med en lyd. Koden kan se slik ut:

Kode: Når flagget klikkes, Gå 10 steg, spill lyden Mjau til den er ferdig
Figur 1: Kodeeksempel fra Scratch: gå 10 steg og spill deretter lyden Mjau.

Utvid med en løkke som gjør at Scratch gjentar dette 4 ganger. Koden kan se slik ut:

Legger til en løkke Gjenta 4 ganger rundt Gå-blokken og Spill-blokken
Figur 2: Kodeeksempel fra Scratch: gjenta 4 ganger: gå 10 steg og spill deretter lyden Mjau.

Spill inn en egen lyd, og legg den til i koden.

Skjermdump fra Scratch
Figur 3: Skjermdump Scratch.

Lyder kan du legge til og spille inn selv under fanearket "Lyder". Nederst til venstre trykker du på knappen med høyttalersymbol, og velger mikrofonikonet.

Lyden bytter du i kodeblokken:

Samme kodeeksempel fra Scratch. Viser hvordan du kan endre lyden.
Figur 4: Samme kodeeksempel fra Scratch. Viser hvordan du kan endre lyden.

Side 22 av 33