Til hovedinnhold

Civilization

Civilization er et utforskende strategispill som gir en motiverende inngang til å lære om samfunnsutvikling.

Spillets forside gigantisk skulptur  i landskap av knelende mann som holder en jordklode
  1. Kategori: Samfunnsfag, KRLE, Engelsk, Norsk, Ungdomstrinnet, Videregående, Digitale spill, Underholdningsspill
  2. Systemkrav: Android, PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One, macOS, Microsoft Windows, iOS, Linux, Klassisk MacOS
  3. Utvikler: Firaxis Games, Aspyr (Mac)

I Civilization skal du bygge opp og styre en sivilisasjon. Hvordan sivilisasjonen utvikles er det du som bestemmer gjennom valgene du tar. Du får tildelt rollen som en kjent historisk leder. Din oppgave er å bygge en sivilisasjon som skal vokse. Dette innebærer blant annet å ta taktiske vurderinger når det kommer til ressursbruk. Du må sørge for at samfunnet er bærekraftig, kan beskytte seg mot fiender og at befolkningen er fornøyd. strategi og kritisk tenkning er derfor aktuelle ferdigheter under hele spillets forløp.

Spillet passer best for elever på ungdomskolen og eldre med tanke på vanskelighetsgrad, milde former for vold og muligheter for nettspill. For at spillet skal fungere godt som en læringsressurs, må du som lærer sørge for en god kobling over til fag og kompetansemål. Civilization egner seg som læringsaktivitet av flere grunner:

  • Spillet er tilgjengelig med alternative betjeningsløsninger
  • Spillet kan bygge på elevenes interesser som en motivasjonsfaktor for læring
  • Visualiserer og konretiserer tema
  • problemstillingene du står overfor i spillet er aktuelle for å forstå samfunnsutvikling
  • Spillet kan brukes som en alternativ samarbeidsform

Karakterene, troppene og bygningene i Civilization er historisk korrekt, men siden spillet formes etter de valgene du tar, kan ikke spillet lære bort historiedirekte. Civlization kan derimot brukes for å:

  • levendegjør fagstoff
  • ufarliggjøre læringssituasjonen
  • jobbe med samarbeid
  • som en variasjon i et større undervisningsopplegg

Spill i skolen

Programmering for barn med særskilte behov