Med Dash kan du jobbe konkret med programmering. Koden du programmerer i en app blir synlig gjennom roboten. Dette kan være med på å gjøre programmering lystbetont og motiverende.
Det å prøve og feile er en viktig del av programmering. Utfører roboten feil kommando, må du tilbake i blokkene og endre til riktig kommando. Programmering med Dash legger med det opp til samarbeid og kommunikasjon mellom elever, og lar elevene jobbe med prøving og feiling på en naturlig måte. Programmering med roboten er derfor godt egnet til å lære om algoritmisk tenkning.
Programmering med roboten kan ufarliggjøre det å gjøre feil. Dette gjelder spesielt for elever med autismespekterforstyrrelser som ofte har utfordringer med å ta instruksjoner og det å tørre å feile.
Programmering trenger ikke være et eget fag, men kan med fordel kombineres med de fleste fag og tema. Det er valg av app og det pedagogiske opplegget knyttet til programmeringen, som avgjør vanskelighetsgraden på oppgaven. Roboten kan derfor brukes til å øve på spatiale ferdigheter eller til mer avanserte problemløsende oppgaver.
Programmering knyttet til fagspesifikt arbeid gir nye innfallsvinkler til læring. Roboten Dash kan derfor være en god inngang til læring for elever som opplever lite motivasjon og mestring i et fag.