Den digitale notatblokken er et godt verktøy for alle elever, og den kan være spesielt nyttig for personer med behov for struktur og støtte til organisering. Herunder elever med ADHD, autismespekterforstyrrelser eller andre utfordringer knyttet til konsentrasjon eller hukommelse. Alarm- og huskelistefunksjon gir påminnelser som skaper oversikt. En samling av alle notatblokker på én plass kan skape trygghet, struktur, forutsigbarhet og avlasting for arbeidsminnet. Tekstproduksjon med visuell og auditiv støtte kan være et godt redskap for personer med språkvansker, hørselshemning eller lese- og skrivevansker.
I Evernote kan du bruke flere formater når du jobber med fagstoff. Når du legger til rette for at eleven får støtte til struktur og organisering, kan det redusere stress og hjelpe eleven til å fokusere på det som er viktig. På den måten kan verktøyet bidra til selvstendig deltakelse i felleskapet. Ulike funksjoner og mange mulige formater i tekstproduksjonen vil gi støtte til elever med spesifikke vansker, som for eksempel dysleksi. Bruk av bilder og diktering i tekstproduksjon vil kunne kompensere for den spesifikke vansken, slik at eleven kan jobbe selvstendig med fagstoff i fellesskapet.