Pokémon Go
Bruk spill-appen som en inngang til læring ved å benytte informasjon og opplevelser som spillet gir.
Appen Pokemon Go er et spill der du skal fange, bekjempe og trene virtuelle monstre. Spillet bruker utvidet virkelighet (AR) som blander informasjon fra den virtuelle verden med den fysiske verden. Monstrene vises som datafigurer på mobilskjermen, men de er plassert i virkelige kart og bilder av nærmiljøet der du er. Innholdet i appen og opplevelsene du får ved å spille, kan være gode utgangspunkt for å bruke spillet i undervisningssammenheng:
- Spillet inneholder informasjon om måleenheter knyttet til hvert monster
- Bruk av kart og GPS
- Fysisk aktivitet
- Bli kjent i nærområdet
- Bruk av spill og nettvett
På Strømme skole i Kristiansand har de brukt Pokémon Go i undervisningen. Her kan du lese om deres erfaringer og få tips og ideer til hvordan spillet kan brukes i ulike fag og tilrettelegging for læring.
Video laget av utvikler, hentet fra youtube.com.
Spill i skolen
På temasiden kan du lese om fordelene med digitale spill som inkluderende læringsaktivitet, hvordan tilrettelegge, samt tips og erfaringer og eksempler på spill.

Programmering for barn med særskilte behov
På denne siden finner du en innføring i hva programmering er, hvordan du kan jobbe med programmering i skole og barnehage og nyttige tips til tilrettelegging.
