Samorost 3 er et mystisk eventyrspill med tiltalende musikk, lyder, kunstneriske landskap og skapninger, samt utfordrende oppgaver. Spillet egner seg godt til å fremme samarbeid, problemløsning, inspirasjon og utforsking. Samarost 3 kan også brukes som et utgangspunkt til diskusjon og tekstproduksjon i norsk. Spillet kan øyestyres og de visuelle instruksjonene i form av bilder i stedet for skriftlige instruksjoner, gjør spillet tilgjengelig for mange elever. Spillet egner seg fra 4.-7-trinn.
Beskrivelse av spillet
Samorost 3 handler om en liten, hvit og nysgjerrig gnom som finner en magisk. Han drømmer om å reise av sted og bruker fløyten til å få hjelp til å lage seg et romskip. Deretter reiser han rundt på forskjellige planeter som er utformet som røtter.
Han utforsker planetene ved hjelp av den magiske fløyten. Fløyten hjelper ham med å løse de oppgavene som finnes på hver planet og som må løses for å komme seg til videre. På oppdagelsesferden sin møter han mange spennende og merkelige karakterer og noen skumle. Gjennom spillet fortelles det en historie om en hendelse som må rettes opp.