Samorost 3
Samarost 3 er et spill med kun musikk, lyder og billedlige instruksjoner. Spillet har mange egneskaper som gjør at det egner seg godt som en inkluderende læringsaktivitet.
Samorost 3 er et mystisk eventyrspill med tiltalende musikk, lyder, kunstneriske landskap og skapninger, samt utfordrende oppgaver. Spillet egner seg godt til å fremme samarbeid, problemløsning, inspirasjon og utforsking. Samarost 3 kan også brukes som et utgangspunkt til diskusjon og tekstproduksjon i norsk. Spillet kan øyestyres og de visuelle instruksjonene i form av bilder i stedet for skriftlige instruksjoner, gjør spillet tilgjengelig for mange elever. Spillet egner seg fra 4.-7-trinn.
Beskrivelse av spillet
Samorost 3 handler om en liten, hvit og nysgjerrig gnom som finner en magisk. Han drømmer om å reise av sted og bruker fløyten til å få hjelp til å lage seg et romskip. Deretter reiser han rundt på forskjellige planeter som er utformet som røtter.
Han utforsker planetene ved hjelp av den magiske fløyten. Fløyten hjelper ham med å løse de oppgavene som finnes på hver planet og som må løses for å komme seg til videre. På oppdagelsesferden sin møter han mange spennende og merkelige karakterer og noen skumle. Gjennom spillet fortelles det en historie om en hendelse som må rettes opp.
Spill i skolen
På temasiden kan du lese om fordelene med digitale spill som inkluderende læringsaktivitet, hvordan tilrettelegge, samt tips og erfaringer og eksempler på spill.
Programmering for barn med særskilte behov
På denne siden finner du en innføring i hva programmering er, hvordan du kan jobbe med programmering i skole og barnehage og nyttige tips til tilrettelegging.