Sphero Sprk+ | www.statped.no

Sphero Sprk+

Sphero Sprk+ er en robotball du kan programmere og fjernstyre med enheten din. Opplev at den blir levende ved hjelp av appen Sphero Edu.

Fakta og tilgjengelighet

Bilde av Sphero Spark ballen

Kategori: Hørsel, Syn, Språk/tale, Sammensatte lærevansker, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Konkret materiell, Pedagogisk bruk av teknologi

Språk: Tilgjengelig på 15 språk inkludert norsk og engelsk.

Utvikler: Sphero.com

Sphero Sprk+ er spesielt utviklet for klasserommet. Den har til hensikt å lære elever algoritmisk tenkning, programmering og programmeringsspråk. Med appen Sphero Edu kan du fjernstyre Sprk+ ved å koble den til din smartenhet via Bluetooth.  

Du kan programmere Sphero Sprk+ ved å tegne, kode med blokker eller kode med tekst (JavaScript). Dette gjør at programmering med Sphero-roboten gir en naturlig progresjon samtidig som den lett kan tilpasses til elevenes ulike nivåer og forutsetninger. Elevene kan programmere Sprk+ til å kjøre, spinne, vibrere, lyse og skifte farge.

Sphero Sprk+ er beregnet for barn i alder 8+, men kan også brukes av barn i yngre alder.

Les om forskning på bruk av programmering i opplæringen.

  • Programmering med Sprk+ og aktiviteter fra appen Sphero Edu legger til rette for kreativitet og samarbeid mellom elevene. Det å bruke en lekbasert inngang til læring kan ha stor verdi for utvikling av sosial kompetanse, relasjoner og en følelse av tilhørighet i en gruppe.

    Arbeid med Sprk+ gir også en god øvelse i det å prøve og feile. Roboten gir en inngang til programmering på en lystbetont måte som kan være med på å ufarliggjøre det å gjøre feil. Sprk+ kan derfor være et godt verktøy for elever som har utfordringer med å ta instruksjoner og det å tørre å feile.

    Sprk+ gir gode muligheter for alternative og kreative aktiviteter og prosjekter. Ballen kan kombineres med de fleste fag, og kan benyttes som en inngang til et tema som kan virke vanskelig og uoversiktlig for enkelte elever.

    De tre verktøyene som er tilgjengelige i appen for programmering – tegning, blokker og tekst – gjør at elevene kan arbeide med de samme oppgavene og få samme resultat, men på ulike måter. Dette gir rom for mestring da den kan tilpasses elevenes nivå.

    Fordi Sprk+ er spesielt utviklet for bruk i skole og barnehage, er den laget av et solid materiale som både er vanntett og støtsikkert. Ballens egnethet for utendørsbruk gjør at programmeringen kan flyttes ut av klasserommet.

    Det at Sprk+ er et fysisk objekt gjør at programmeringen tas ut av skjermen og blir mer visuell og praktisk. Dette vil for mange virke engasjerende og motiverende da elevene får jobbe aktivt og med en leken tilnærming til fag og problemløsning. Med litt tilrettelegging kan programmering med roboter passe for de fleste elever.

    Les mer om tilrettelegging:

    • Appen og Sphero sin nettside tilbyr flere tips og forslag til undervisningsopplegg og læringsaktiviteter med stor variasjon i nivå og emner
    • Bruk Sphero-ballen for ulike sosiale aktiviteter: Bowling, minigolf, lag en hinderløype eller utfordre til et kappløp
    • Programmer en lek: For eksempel Duck Duck Goose (Slå på ring)
    • Eksempel på oppgave i språkundervisning, norsk eller kunst og håndverk: Gjenskap scener fra fortellinger eller filmer. Lag kostymer til robotballene med plastkopper og beveg dem rundt i scenen. Legg til innspilte stemmer eller programmer stemmer med tekst-til-tale. Se eksempel fra et klasserom på Island
  • I appen Sphero Edu finner du veiledninger, videopplæring og steg for steg instruksjoner for hvordan å komme i gang med programmeringen av Sprk+. Det kan anbefales å bli kjent med appen og roboten gjennom en av aktivitetene som er laget for å introdusere elevene til Sphero. 

    Start gjerne med aktiviteten Introduksjon til Sphero Edu. Her vil du få en innføring i hvordan du kobler enheten din til Sprk+ i tillegg til at du kan "prøvekjøre" og bli kjent med bevegelsene til ballen. Videre får du forslag til aktiviteter hvor du får testet ut de tre ulike verktøyene som kan brukes for å kontrollere din Sphero robot:

    Tegn: Du kan lage kommandoer for Sphero-ballen ved å tegne en sti eller en figur direkte inn i lerretet. Det du tegner vil representere en kode som blir instruksjonen for hvordan roboten skal bevege seg. Det stilles dermed ingen krav til leseferdigheter.

    Blokk: I likhet med andre blokkprogrammeringsverktøy (Scratch, Micro:bit) fungerer blokkprogrammeringen slik at du klikker og drar blokker fra en meny over til et kodeområde kalt "lerret". Programmeringsblokkene er fargekodete, kategorisert etter funksjon og består av enkle kommandoer. Blokkene klikkes sammen på skjermen som legoklosser.

    Tekst: Du kan også bruke programmeringsspråket JavaScript for å programmere bevegelsene til Sprk+. Dette er den mest avanserte formen for programmering og krever noe erfaring. På en annen side vil tekstbasert koding kunne gjøre programmeringen mer tilgjengelig for svaksynte og blinde. Utfordringene med skriftprogrammering er likevel at det tar lang tid å programmere, selv små algoritmer, og det er veldig lett å gjøre feil. Det kan også være vanskelig å holde oversikt i koden, noe som vil oppleves krevende for mange elever. Dette verktøyet vil nok derfor passe aller best for de elevene med erfaring innen tekstbasert koding.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!