I appen Sphero Edu finner du veiledninger, videopplæring og steg for steg instruksjoner for hvordan å komme i gang med programmeringen av Sprk+. Det kan anbefales å bli kjent med appen og roboten gjennom en av aktivitetene som er laget for å introdusere elevene til Sphero.
Start gjerne med aktiviteten Introduksjon til Sphero Edu. Her vil du få en innføring i hvordan du kobler enheten din til Sprk+ i tillegg til at du kan "prøvekjøre" og bli kjent med bevegelsene til ballen. Videre får du forslag til aktiviteter hvor du får testet ut de tre ulike verktøyene som kan brukes for å kontrollere din Sphero robot:
Tegn: Du kan lage kommandoer for Sphero-ballen ved å tegne en sti eller en figur direkte inn i lerretet. Det du tegner vil representere en kode som blir instruksjonen for hvordan roboten skal bevege seg. Det stilles dermed ingen krav til leseferdigheter.
Blokk: I likhet med andre blokkprogrammeringsverktøy (Scratch, Micro:bit) fungerer blokkprogrammeringen slik at du klikker og drar blokker fra en meny over til et kodeområde kalt "lerret". Programmeringsblokkene er fargekodete, kategorisert etter funksjon og består av enkle kommandoer. Blokkene klikkes sammen på skjermen som legoklosser.
Tekst: Du kan også bruke programmeringsspråket JavaScript for å programmere bevegelsene til Sprk+. Dette er den mest avanserte formen for programmering og krever noe erfaring. På en annen side vil tekstbasert koding kunne gjøre programmeringen mer tilgjengelig for svaksynte og blinde. Utfordringene med skriftprogrammering er likevel at det tar lang tid å programmere, selv små algoritmer, og det er veldig lett å gjøre feil. Det kan også være vanskelig å holde oversikt i koden, noe som vil oppleves krevende for mange elever. Dette verktøyet vil nok derfor passe aller best for de elevene med erfaring innen tekstbasert koding.