Til hovedinnhold

Helhetslesing

Helhetslesing er et rammeverk for å jobbe med spesialpedagogisk lese- og skriveopplæring.

I arbeid med Helhetslesing får elever som strever med lesing eksplisitt hjelp til å avkode ord bedre, slik at de opplever at lesingen blir lettere. Arbeidet foregår alltid med utgangspunkt i en meningsfull tekst. Elevene skal erfare at hensikten med avkoding er å få tilgang til det språklige innholdet i teksten. Når elevene er kjent med og forstår innholdet i teksten de arbeider med, har de også et bedre utgangspunkt for å jobbe med avkodingsferdigheter.

Her vil dere bli introdusert for hva Helhetslesing er, og lære noe om den teoretiske bakgrunnen for rammeverket. Dere vil også få en innføring i hvordan man kan jobbe med Helhetslesing sammen med elever.

En grundig innføring i Helhetslesing gis i boken “Den intensive leseopplæringen - dialog og mestring når lesingen har låst seg” av Bente Eriksen Hagtvet, Jørgen Frost og Vigdis Refsahl (2015). Du kan også lese om Helhetslesing i: