De fem ferdighetene utgjør grunnleggende forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv. De inngår i mål for alle fag i skolen.
Kunnskapsløftet deler skriving inn i fire ferdigheter:
- Planlegge og bearbeide
- Utforme
- Kommunisere
- Reflektere og vurdere
De fire ferdighetene forutsetter gode staveferdigheter og god skriftlig uttrykksevne. Samtidig stiller de krav til elevens generelle språkkompetanse.
Hver ferdighet er delt i fem nivåer. Læreren vurderer elevene etter disse nivåene. Funksjonell skriveferdighet er en forutsetning for å nå det høyeste nivået.
Elever med dysleksi strever både med å stave ord riktig og med å uttrykke seg skriftlig. Mange har vansker med å planlegge og strukturere tekst og å skrive slik at andre forstår budskapet.
Med god tilrettelegging og effektiv bruk av teknologi kan elever med lese- og skrivevansker mestre skriving som grunnleggende ferdighet på et høyt nivå. Læreren må jobbe systematisk med å utvikle elevens skriveferdigheter. I tillegg kan det være nødvendig å bruke stavekontroll og talesyntese for å avhjelpe stavevansker. Digitale tankekartprogram kan gjøre det lettere å planlegge og strukturere tekst.
Du kan lese mer om tilrettelegging for elever med dysleksi knyttet til
Du kan lese mer om de grunnleggende ferdighetene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (udir.no).