Til hovedinnhold

Dysleksi, oppdage vansken

Dysleksi er vansker med å lese og skrive. Vi kan se tidlige risikotegn hos førskolebarn, og symptomene endrer seg med alderen.

Vi kan oppdage kjennetegn på utvikling av dysleksi både tidlig og seint i et barns liv. Jo før vi identifiserer vanskene, jo før kan vi sette inn egnede tiltak.

Førskolealder

Allerede i førskolealder kan vi oppdage barn som senere får utfordringer med å lese og skrive. Tidlige risikotegn på utvikling av lese- og skrivevansker er

  • forsinket språkutvikling
  • uttalevansker
  • svak språklig bevissthet (for eksempel vansker med rim, klappe stavinger og høre hva slags lyder et ord er satt sammen av)
  • liten interesse for høytlesing og bokstaver
  • at familiemedlemmer har lese- og skrivevansker

Les mer om dysleksi og tilrettelegging i førskolealder

Begynneropplæring

På skolen begynner den formelle lese- og skriveopplæringen. Da får disse barna ofte vansker med å lære seg grunnleggende ferdigheter.

Dysleksi kan vise seg som vansker med å

  • oppfatte, huske og bearbeide språklyder
  • huske hva slags lyder som tilhører bokstavtegnene
  • høre hva slags lyder et ord er satt sammen av
  • trekke lyder sammen til ord
  • stave ord riktig

Senere klassetrinn

Symptomene på dysleksi kan ha endret seg på senere klassetrinn. De fleste elever knekker etter hvert lesekoden, men strever fremdeles med å tilegne seg funksjonell leseferdighet.

Vi kan nå se følgende kjennetegn:

  • Usikker og unøyaktig avkoding
  • Eleven leser sakte
  • Eleven forstår ikke det han/hun leser
  • Begrenset ordforråd
  • Vansker med å stave ord riktig
  • Vansker med å produsere sammenhengende tekst

Les mer om dysleksi i skolealder