Vi kan oppdage kjennetegn på utvikling av dysleksi både tidlig og seint i et barns liv. Jo før vi identifiserer vanskene, jo før kan vi sette inn egnede tiltak.
Førskolealder
Allerede i førskolealder kan vi oppdage barn som senere får utfordringer med å lese og skrive. Tidlige risikotegn på utvikling av lese- og skrivevansker er
- forsinket språkutvikling
- uttalevansker
- svak språklig bevissthet (for eksempel vansker med rim, klappe stavinger og høre hva slags lyder et ord er satt sammen av)
- liten interesse for høytlesing og bokstaver
- at familiemedlemmer har lese- og skrivevansker
Les mer om dysleksi og tilrettelegging i førskolealder
Begynneropplæring
På skolen begynner den formelle lese- og skriveopplæringen. Da får disse barna ofte vansker med å lære seg grunnleggende ferdigheter.
Dysleksi kan vise seg som vansker med å
- oppfatte, huske og bearbeide språklyder
- huske hva slags lyder som tilhører bokstavtegnene
- høre hva slags lyder et ord er satt sammen av
- trekke lyder sammen til ord
- stave ord riktig
Senere klassetrinn
Symptomene på dysleksi kan ha endret seg på senere klassetrinn. De fleste elever knekker etter hvert lesekoden, men strever fremdeles med å tilegne seg funksjonell leseferdighet.
Vi kan nå se følgende kjennetegn:
- Usikker og unøyaktig avkoding
- Eleven leser sakte
- Eleven forstår ikke det han/hun leser
- Begrenset ordforråd
- Vansker med å stave ord riktig
- Vansker med å produsere sammenhengende tekst