Oppdage og kartlegge matematikkvansker
Fasemodellen
Fasemodellen kan være en egnet metode for å avdekke og følge opp matematikkvansker på en systematisk måte.
Figur 1: Fasemodellen viser prosesser i samarbeidet om matematikkvansker mellom skoler, PPT og helse | ||||
Opplæring – prosesser i samarbeidet mellom skole og PPT | Prosesser i samarbeidet mellom skole, PPT og helse | |||
---|---|---|---|---|
Fase 1 | Fase 2 | Fase 3 | Fase 4 | Fase 5 |
§ 11-1 Tilpassa opplæring Underveisvurdering og dokumentasjon | § 11-2 Tilfredsstillande utbytte av opplæringa § 11-3 Intensiv opplæring på 1. til 4. trinn Underveisvurdering og dokumentasjon
| Henvisning til PPT Utredning Bakgrunn i dokumentasjon fra fase 1 og 2 | Enkeltvedtak avgjør rett til og gjennomføring av § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring Andre særskilte rettigheter vurderes Dokumentasjon | Dokumentasjon fra fase 1–4 Utredning for eventuell diagnose |
Noen barn kommer til skolen med allerede dokumenterte behov for særskilt tilrettelegging for matematikklæring. Dette er i hovedsak barn som har hatt vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, se barnehagelovens § 35 lovdata.no).
Andre barn viser lave prestasjoner i forhold til det som er forventet i matematikkfaget.
Side 3 av 8