Til hovedinnhold

Oppdage og kartlegge matematikkvansker

Fasemodellen

Fasemodellen kan være en egnet metode for å avdekke og følge opp matematikkvansker på en systematisk måte.

Figur 1: Fasemodellen viser prosesser i samarbeidet om matematikkvansker mellom skoler, PPT og helse
Opplæring – prosesser i samarbeidet mellom skole og PPTProsesser i samarbeidet mellom skole, PPT og helse
Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5

§ 11-1 Tilpassa opplæring

Underveisvurdering og dokumentasjon

§ 11-2 Tilfredsstillande utbytte av opplæringa

§ 11-3 Intensiv opplæring på 1. til 4. trinn

Underveisvurdering og dokumentasjon

Henvisning til PPT

Utredning

Bakgrunn i dokumentasjon fra fase 1 og 2

Enkeltvedtak avgjør rett til og gjennomføring av § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring

Andre særskilte rettigheter vurderes

Dokumentasjon

Dokumentasjon fra fase 1–4

Utredning for eventuell diagnose

Noen barn kommer til skolen med allerede dokumenterte behov for særskilt tilrettelegging for matematikklæring. Dette er i hovedsak barn som har hatt vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, se barnehagelovens § 35 lovdata.no).

Andre barn viser lave prestasjoner i forhold til det som er forventet i matematikkfaget.

Side 3 av 8