Oppdage og kartlegge matematikkvansker
Fase 2. Intensiv opplæring
Dersom de første tiltakene ikke gir økt læringsutbytte for eleven, plikter skolen å gi eleven intensiv opplæring (1.–4. trinn) for å legge til rette for læring og utvikling. Det er nødvendig å ta utgangspunkt i kartlegging og arbeid som er gjort i fase 1. Jamfør opplæringslovens § 11-3 Intensiv opplæring på 1. til 4. trinn (udir.no).
For å kvalitetssikre er det avgjørende at skolen har rutiner for når og med hvilke verktøy elevenes kompetanser skal kartlegges.
Oversikt over vurderingsverktøy for skole (Matematikksenterets nettsider).
For å få best mulig informasjon og sikre elevens medvirkning er det nødvendig å snakke med eleven om utfordringer og muligheter i faget.
Hvis ikke bekymringen allerede er drøftet med PPT, er det nødvendig at PPT tas med på råd angående tilpasninger og drøfting før eventuell henvisning.
Side 5 av 8