Om matematikkvansker
Årsaksforklaringer
Matematikkvansker kan ha ulike årsaker og uttrykk og forekommer i et spekter fra lette utfordringer til store og komplekse vansker. Fellestrekket er at elevene presterer lavt i matematikkfaget. Matematikkvansker bør derfor forstås som et paraplybegrep som rommer mange ulike utfordringer og diagnoser.
Matematikkvanskene kan ha svært ulike årsaker og gi forskjellige utfordringer fra individ til individ.
Eleven er i matematikkvansker når:
- han ikke har tilfredsstillende utbytte av undervisningen.
- den faglige matematikkutviklingen har stagnert eller har gått tilbake sammenlignet med forventet progresjon.
Det kan være ulike grunner til at eleven henger etter i matematikkfaget og ofte er dette en kombinasjon av flere årsaker. Årsakene til at en elev henger etter kan deles inn i fire overordnede forklaringer:
- Medisinsk/nevrologisk: En spesifikk lærevanske som beskrevet i diagnosemanualer som ICD og DSM.
- Sosiologisk: Sosioøkonomi, foreldredeltakelse, innhold i faget, skolens holdninger og verdier.
- Psykologisk: Motivasjon, selvtillit, stress og angst.
- Pedagogisk: Holdninger, verdier, innhold, organisering og ressurser for deltakelse og læring.
Side 2 av 4