Andre vansker som påvirker matematikklæring
Generelle lærevansker
Betegnelsen generelle lærevansker brukes når elever har tydelige utfordringer innenfor de fleste opplæringsområder. Vanskene har utgangspunkt i mangelfull eller forsinket utvikling, og har alltid debut i barndommen.
Prinsipper for tilrettelegging
En variert tilnærming til lærestoffet kombinert med ekstra tid vil være vesentlig for å gi denne elevgruppen god opplæring:
- Sørg for at elevene får tilstrekkelig tid til å arbeide med hver del av lærestoffet.
- Arbeid systematisk med de grunnleggende matematiske begrepene.
- Bruk konkreter og barnets egne praktiske erfaringer som støtte for forståelse.
- Økt bruk av gjentakelser med små variasjoner kan utvide forståelsen og legge til rette for at eleven kan bruke kunnskapen på flere områder i matematikken.
- Prioriter det viktigste: Denne elevgruppen vil ikke ha forutsetninger for å lære alt som er i læreplanene. Det er viktig å vurdere hva de først og fremst vil ha nytte av videre i læringsløpet og hverdagen når planene legges.
Side 10 av 13