Multifunksjonshemming
Barn, unge og voksne med multifunksjonshemming har flere funksjonshemminger som er gjensidig forsterkende. Den enkelte trenger mye oppfølging og støtte for å utnytte ressursene sine.
Elever med multifunksjonshemming og dyp/alvorlig utviklingshemming
Ressurspakke rettet mot lærere og andre med spesialpedagogiske oppgaver.
Her finner du ulike typer informasjon som kan være til hjelp for å utvikle god praksis i undervisningen.
Du vil blant annet finne videoer, artikler, veiledere og kartleggings-materiell.
Den inkluderende samlingsstunden
E-læring om muligheter og utfordringer i tilrettelegging for barn med multifunksjonshemming og kombinerte sansetap og døvblindhet.
Bruk refleksjonsspørsmålene og utprøvingsoppgavene som utgangspunkt for samtaler og viderutvikling av rammer, rutiner og opplegg dere allerede har og utfører.
Multifunksjonshemming – interessekartlegging
Kartleggingsmateriell til nærpersoner så barn, unge og voksne med multifunksjonshemning kan få dokumentert egne interesser. Aktiviteter basert på egne interesser beriker hverdagen.
Et godt samspill – guide om samspillsstrategier
Samspillsguide om hva som kjennetegner et godt samspill med personer som har alvorlig eller dyp utviklingshemning.
En sanselig vei til den gode samtalen
For mennesker med multifunksjonshemming må det som blir sagt luktes på, smakes, tas på. Slik har vi en mulighet til å gjøre begrepet konkret og dermed begripelig.
Tidlig innsats før Nalis skolestart
Les historien i magasinet Innenfor
Når symboler blir en del av leken
Les historien i magasinet Innenfor
Mest mulig kvalitet inn i Iduns liv
Les historien i magasinet Innenfor
Multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi
Les «Tilhørighet, deltagelse og engasjement» av Tonje Lovang og Knut Slåtta, Statped.
Dette er den ene av to kapitler med tema multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi «Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv».
Multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi
Les «Små prosjekter i sneglefart - små for hvem?» av Ena Caterina Heimdahl og Helene Fulland, Statped.
Dette er det ene av to kapitler med tema multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi «Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv».
Læringsressurser
- Pediatrisk smerteprofil og Non-communicating Children’s Pain Checklist
- Laget rundt barnet
- Dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon
- Måltidet: tiltak for god opplevelse for barn med multifunksjonshemming
- Eating together is an act of love: Mealtimes and inclusion
- Et analytisk blikk på inkludering
- Deltagelses- og opplevelsesplaner
- Brytere - hjelpemidler for mestring, påvirkning og deltakelse