Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming
For at skolen skal oppfylle sitt oppdrag om å være til det §10-1 beste for eleven, gi god opplæring i et godt miljø og åpne dører mot verden og fremtiden trenger denne elevgruppa læringsmål tilhørende andre målkategorier enn de rent faglige.
Utdanningsdirektoratet navngir i sin “Veileder for Spesialundervisning” fra 2014 fem alternative målområder som er aktuelle for elever som har bortvalg av alle fag. Disse områdene er kommunikasjon, praktiske ferdigheter, nærhet og samhørighet, verdsatte sosiale roller og egenomsorg.
Gitt disse elevenes helseutfordringer finner vi det rimelig å tilføye et sjette målområde, - fysisk fungering.
En pedagogikk som retter seg inn mot å styrke elevenes kunnskaper og ferdigheter på disse seks områdene er en pedagogikk for økt livsmestring. Det er en pedagogikk som tar sikte på å «åpne dører mot verden og framtiden» og i konkret forstand hjelpe eleven til økt deltagelse og livsutfoldelse i hverdagens mange aktiviteter og situasjoner.
Elevene lærer best i naturlige sammenhenger, i situasjoner som gjerne har en gjennomtenkt struktur som byr på både variasjon, repetisjon og improvisasjon. Det pedagogiske opplegget vil ha likhetstrekk med førskolepedagogikken, som sterkt vektlegger betydningen av lek og relasjonsbyggende samspill.
«Aktivitetsbasert læring» er et stikkord i pedagogiske tenkningen om denne elevgruppen. Det er et læringssyn som vektlegger engasjement og opplevd meningsfullhet som betingelser for fruktbar læring.
En godt gjennomført aktivitet vil ha et potensiale for læring innenfor mange samtidige læringsområder. Kanskje har eleven også tilegnet seg kunnskaper og ferdigheter som kan komme til nytte i andre og lignende situasjoner og aktiviteter. Læringsutbyttet vil være nyttig for eleven fordi det gir bedre muligheter for påvirkning, deltagelse og kontroll i aktiviteten.
Fredrik
En av lærerens prosjekter er å skape et spekter av lekeaktiviteter for Fredrik der han har det morsomt og får muligheten til å oppleve spennende ting.
En av disse er "Ranglelek" der Fredrik og et annet barn ligger på matte og utforsker en speilrangle sammen med en voksen.
Innbygd i aktiviteten ligger det mål om bedret kommunikasjon (turtaking), mål som handler om praktiske ferdigheter (riste på rangla) og mål som handler om nærhet og samhørighet (se interessert mot det andre barnet).
Både aktivitet og mål beskrives i Fredriks deltagelsesfokuserte IOP, og aktivitetens innhold justeres i takt med elevenes mestring.