Til hovedinnhold

Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming

Egenomsorg

Egenomsorg handler om å gjenkjenne egne kroppslige og psykologiske behov, og å kunne sørge for at disse blir møtt. Det gjør vi gjennom handlinger som gjør at vi får det bedre, eller ved å be andre om hjelp.

Evnen til å ivareta seg selv er viktig for egen trygghet og trivsel, og det er derfor nødvendig at det pedagogiske teamet har som mål å styrke elevens muligheter for egenomsorg. Vi snakker her om kunnskaper og ferdigheter som tangerer andre områder som kommunikasjon og praktiske ferdigheter, og som for eksempel kan dreie seg om å gi uttrykk for følelser eller å aktivt delta i hverdagens rutiner.

Det er et ønske at elever skal være kjent med de omsorgsmessige rutinene de møter i hverdagen og kan delta etter evne i disse. Dette kan handle om fysisk deltakelse i på/avkledning, måltider, stell og trening. For at eleven skal kunne delta må tempoet følge elevens forståelse, og bestemmes av eleven. Det er viktig med god kontakt mellom den som utfører omsorgsoppgavene og eleven, slik at begge er mentalt til stede og kan kommunisere om det som foregår så godt som mulig.

Det å kjenne igjen kroppslige signaler som har med følelser, ubehag eller smerte, og å kunne uttrykke hva det er snakk om kan være vanskelig for mange. Siden det her er snakk om indre tilstander som er uobserverbare for andre er læringsprosessen knyttet til dette også krevende for vanlige barn.

Ønsket er at elever skal evne å fortelle andre hvordan de har det og hva de trenger. Nærpersoner må hjelpe elevene å rette oppmerksomhet mot kroppslige fornemmelser, ved å anerkjenne fornemmelsene når de antas å være der, snakke om dem, og å sørge for at behov møtes og dekkes når dette er mulig. Teamets gode samarbeid der tanker og kunnskaper deles, er nødvendig for å lykkes med dette.

Oppfølging av elevers psykologiske og kroppslige behov krever nærpersoner som er omsorgsfulle, sensitive og som kjenner elevens livsverden.

Mio

Side 7 av 7