Til hovedinnhold

Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming

Fysisk fungering

Alle har en kropp. Hvordan vi har det avhenger i stor grad av hvordan kroppen har det. Målområdet «fysisk fungering» handler om å utvikle eller opprettholde fysiske ferdigheter og å ha det best mulig i egen kropp. Fysisk fungering kan forbedres gjennom kroppslige erfaringer i hverdagslige og gjentagende situasjoner og gjennom ulike typer trening.

Mange elever har individuelle treningsprogram som er planlagt av fysioterapeut. Treningen kan være passiv – som tøying utført av en voksen, eller som belastningsstrening i et ståstativ. Den kan også være aktiv som å bevege seg i en “Walker”, gå i trapper eller delta i aktiviteter som “fys-mus”, en gruppeaktivitet der bevegelse og musikk kombineres.

Mål knyttet til fysisk fungering i dagliglivet kan for eksempel handle om økt bevegelighet, bedre styrke, større utholdenhet, bedre presisjon, bedre evne til tilsiktet handling eller reduksjon av kroppslige ubehag eller smerter. Det kan også handle om å gjenkjenne sanseinntrykk og lære at de er bærere av mening som hjelper til å gjenkjenne og forstå omgivelsene.

I skolehverdagen vil tilrettelegging for optimal fysisk fungering ofte handle om bruk av hjelpemidler, tilrettelegging av omgivelsene og strategier for hvordan nærpersoner kan støtte fysisk utfoldelse. Vi ønsker at eleven i størst mulig grad skal være delaktig i alle aktiviteter og situasjoner på skolen.

Vi vil for eksempel være opptatt av hvordan en elev kan komme seg opp i en rullestol eller en aktivitetsseng, hvordan eleven kan utforske verden gjennom forflytning, eller hvordan leker og andre gjenstander kan brukes.

For noen vil det være nødvendig med særlig oppmerksomhet på hvordan lemmer og kroppsdeler kan brukes for å påvirke omgivelsene. Noen vil trenge opplæring knyttet til bruk av hjelpemidler for omgivelseskontroll, som for eksempel tilpassede brytere som kan brukes til lek, deltagelse i dagliglivsaktiviteter eller styring av kommunikasjonsmidler.

Nova

Side 6 av 7