Til hovedinnhold

Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming

Kommunikasjon

Kommunikasjon er et hovedtema i pedagogisk arbeid med elever med dyp og alvorlig utviklingshemming. Ønsket er at eleven best mulig skal kunne uttrykke seg og forstå hva andre ønsker å si.

Det finnes mange innfallsporter til alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Besøk gjerne Statpeds e-læringsressurs for å få innblikk i hva ASK-arbeid kan dreie seg om.

I arbeidet med elevene vi snakker om her er det viktig å ikke hoppe bukk over det som kalles partnerfortolket kommunikasjon som all sosial samhandling hviler på. Dette er kommunikasjons-formen vi trår inn så snart vi blir født, der foreldre på kroppsnære måter inviterer oss med i felles opplevelser og enkle sosiale samspill. Å kjenne seg forstått og å skjønne hva andre uttrykker er grunnleggende psykologiske behov. Kommunikativ intensjonalitet – å mene noe med signalene en sender ut- vokser fram gjennom kroppslig, visuelt og lydlig samspill. Forståelse for signaler og gester, og etterhvert ord og andre symboler, kan gradvis komme på plass.

Kommunikasjonstrappen illustrerer en utviklingsrekkefølge når det gjelder kommunikativ kompetanse og beskriver også strategier som kan brukes for å fremme kommunikasjon.
Kommunikasjonstrappen illustrerer en utviklingsrekkefølge når det gjelder kommunikativ kompetanse og beskriver også strategier som kan brukes for å fremme kommunikasjon.

For å styrke egne ferdigheter som kommunikasjonspartner kan pedagogiske team ha god nytte av å bruke refleksjonsguiden “Et godt samspill” Bruk av video anbefales, det er et godt redskap i kommunikasjonsarbeidet når det brukes til observasjon, refleksjon, analyse og evaluering.

Elever som ikke har funksjonell tale, har rett til Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Hvis eleven trenger kommunikasjonshjelpemidler i tillegg til kroppslig kommunikasjon er det viktig å huske på at innholdet må utformes ut fra hva eleven selv har ønske og behov om å uttrykke, ikke bare hva andre synes er ønskelig. Det er også viktig å huske på at vokabularet skal kunne støtte alt fra følelsesuttrykk, for eksempel sinne og glede, til mulighet for å snakke godt om det personen selv er opptatt av. Elevenes forutsetninger for å uttrykke seg vil variere mye, og følgelig vil også kommunikasjonshjelpemidlenes utforming og innhold variere mye. For at alle som har med eleven å gjøre skal utvise god praksis kan det være aktuelt å lage framstillinger av hvordan kommunikasjon best kan foregå. Et eksempel på hvordan slike framstillinger kan se ut er det som kalles “Kommunikasjons og aktivitetspass”.

Det finnes kartleggingsskjemaer som kan være nyttige, for eksempel “IPCA. Fortegnelse over mulige kommunikative handlinger” og “Dynamisk kartlegging av ikke- symbolsk kommunikasjon”.

Omar

Side 2 av 7