Til hovedinnhold

Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming

Nærhet og samhørighet

Vi utvikler oss som menneske blant andre mennesker. Kontakt med og tilhørighet til andre mennesker er et grunnleggende premiss for psykisk helse og trivsel. I Norge er vi opptatt av at vi alle er likeverdige medlemmer av fellesskapet uansett kjønn, funksjonsevne, seksuell legning, alder og religion.

For å komme noen vei med læringsmål som handler om nærhet og samhørighet må eleven ha andre å tilhøre. I opplæringsloven slåes det fast at elevgrupper skal settes sammen slik at alle utvikler sosial tilhørighet.

Tiltak for å nå læringsmål knyttet til nærhet og samhørighet kan handle om sosiale aktiviteter i større eller mindre grupper, knyttet for eksempel til kulturelle aktiviteter, fellessamlinger, lek, musikk, fysisk utfoldelse, eller måltider. Læreren med støtte fra ledelsen må sørge for at elevene får anledning til å bli kjent med hverandre og anledning til å delta i samlinger som er meningsfulle for hver enkelt.

I de største kommunene organiseres gjerne spesialgrupper og spesialskoler der elevene kan gå sammen med andre som har behov for liknende opplæring som de har selv. I slike skoletilbud kan elevene kjenne seg igjen i hverandre. Det kan lages grupper der elevene kan ha noe felles og knytte bånd, kanskje for livet. Mindre steder vil ha nærskolen som eneste skoletilbud og skoleklassen eller gruppen vil gjenspeile mangfold. Her er lærerens oppgave å skape meningsfulle fellesskap på tvers av funksjonsnivå.

Gina

Side 3 av 7