Til hovedinnhold

Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming

Praktiske ferdigheter

Målområdet «praktiske ferdigheter» handler om det vi kan kalle livsmestring. Målområdet kan være delvis overlappende med andre målområder som «kommunikasjon», «verdsatt sosial rolle» og «egenomsorg», men er i større grad knyttet opp selvstendighet og det å håndtere dagliglivets utfordringer.

Pedagogiske ambisjoner for å styrke dagliglivsferdigheter kan spenne vidt, fra det å kunne åpne munnen bedre når det serveres ei skje med mat, til det å kunne gå på butikken og handle frukt med minst mulig hjelp. Ikke alle kan kle på seg selv, tilberede egne måltid eller handle i butikk, men det å lære selvstendighet på egne premisser kan gi mestring og frihet. Det er uvurderlig i et livsløpsperspektiv. Hverdagslige aktiviteter som måltid, av- og påkledning og det som skjer på badet utgjør hverdagens refreng. Det har stor verdi at disse stundene fungerer godt.

Når vi snakker om elever som utviklingsmessig befinner seg på et førskolenivå kan vi også spørre oss om ikke også om ferdighetene som inngår i det å leke også kan kalles praktiske ferdigheter. I slike situasjoner vil for eksempel det å gripe, riste, kaste eller dytte være handlinger som er betydningsfulle for å kunne oppleve mestring, i den kanskje mest betydningsfulle av alle barneaktiviteter.

Å lære bort praktiske ferdigheter er å anerkjenne elevens eget tempo, legge til rette for fokus på oppgaven, trygghet i innlæringen og tålmodighet med mange repetisjoner. Det er fornuftig å ha et langsiktig perspektiv på hva som skal læres allerede når elevene starter på skolen, for det som læres skal vedlikeholdes og brukes hele livet.

Det langsiktige målet kommer frem i sakkyndig vurdering og i IOP. Læreren bryter målene ned til delferdigheter som det arbeides for i hverdagen. Slik blir det lettere å gjenkjenne delvis måloppnåelse, og å dokumentere og evaluere.

Ali

Side 4 av 7