Til hovedinnhold

Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming

Verdsatte sosiale roller

Dette målområdet har tilknytning til målområdet «nærhet og samhørighet», men betoner spesielt betydningen av å kunne framstå på en tydelig og positiv måte for andre. Gode relasjoner utvikles når mennesker gjør ting sammen.

Å ha en verdsatt sosial rolle bygger identitet og bidrar til god selvfølelse. Opplevelsen av å bli verdsatt er dermed viktig når det gjelder psykisk helse og er et utgangspunkt for å kjenne seg trygg og motivert for læring. For å få en verdsatt sosial rolle i eget fellesskap og ute i samfunnet er det nødvendig med sosial kompetanse. Den enkelte trenger et sosialt handlingsrepertoar som gjør positiv samhandling mulig. Eksempler kan være «å vise oppmerksomhet», «vente på tur» og å «uttrykke takknemlighet eller støtte». Selvhevdelse- å kunne si fra når en opplever seg forbigått eller urettferdig behandlet- er også en del av den sosiale kompetansen. “Nei - dette er ikke greit” må feires som en ferdighet. Å si fra slik er mer sosialt akseptabelt enn å legge seg ned, slå eller bli unnvikende, noe som er vanlige reaksjoner.

Å dele glede over en interessant aktivitet er med å styrke en slik rolle blant andre mennesker.

Sosial kompetanse kan uttrykkes via tilsiktet kommunikasjon med andre eller via handlinger eller reaksjoner som andre oppfatter positivt. Eksempler på dette kan være å delta i lek og aktiviteter sammen med andre, hjelpe til, og å uttrykke positivitet ovenfor andre eller sammen med andre.

Pedagogisk arbeid for å gjøre elever verdsatte, handler om å legge til rette for at elevene positivt kan utfolde seg sammen med andre. I en gitt situasjon kan det for eksempel handle om at eleven får anledning til å bruke lærte kommunikasjonsferdigheter, slik at andre kan oppleve seg sett og forstått. Eller det kan handle om å ta i bruk lærte ferdigheter for å påvirke en sosial aktivitet på en konstruktiv måte. På skolen kan aktiviteter skreddersys slik at elever får anledning til å skinne, eller til å utfolde seg godt sammen med andre. Via avgjørelser om aktivitetenes innhold, elevenes posisjonering i forhold til hverandre, og voksnes støttestrategier for samhandling elever imellom, kan man hjelpe elever til å bli tydeligere og mer betydningsfulle for hverandre.

Mange har også erfart at deltagelse i faste oppgaver på skolen kan være med å styrke elevens sosiale rolle på skolen. En elev som kan være med å lage og å spandere vafler vil få en positiv «image». Det samme kan gjelde eleven som er med å kaste søppel, hente rekvisita eller skaffe varer til kjøleskapet.

Mina

Side 5 av 7