Til hovedinnhold

En sanselig vei til den gode samtalen

Denne ressursen er basert på et utviklingsarbeid gjennomført skoleåret 2020-2021 på Mortenstua skole, i spesialavdelingen, i Indre Østfold kommune. Det handler om Indiane, Gro og en klementin og det som skjer mellom de to. Vi håper at leseren her kan finne inspirasjon til å kikke nærmere på egen hverdag og hverdagslige gjenstander, og derved berike samværet mellom leseren og medmennesker med multifunksjonshemming med dyp eller alvorlig utviklingshemming.

Mennesker med multifunksjonshemming trenger at det som blir snakket om også kan luktes på, smakes på og berøres. Ved å bruke flere sanser gjør vi begrep konkrete og dermed begripelige. Det skjer når vi er sammen over tid, og når vi er åpne for nye oppdagelser.

Barnet Indiane, spesialpedagogen Gro og klementinen skal i denne teksten lose oss gjennom forståelsesrammen til «det nære språket».

klementin i to hender

Indiane, Gro og en klementin

Kreativt bruk av nærmiljø og inkluderende pedagogikk