Hvorfor barn som er blinde eller sterkt svaksynte, kan ha vansker med å spise. I denne veilederen får du råd som kan gjøre spisingen lettere.
Soving og små barn som er blinde
Barn som er blinde, kan ha utfordringer med nattesøvnen. En grunn kan være at lyset har stor betydning for regulering av døgnrytmen. I denne veilederen får du råd til hvordan etablere en god døgnrytme og forbedre nattesøvnen hos små barn som er blinde.
Blinde barn og felles bruk av hender
Barnet får informasjon om temperatur, form og struktur når det fører hendene systematisk over gjenstander. Ved at voksne bruker hendene sammen med barn som er blinde, kan de utforske og lære gjennom kontakt og kommunikasjon. Her finner du gode eksepler på hvordan.
Selvstimulering og stereotyp atferd
Stereotyp eller selvstimulerende atferd er ganske vanlig blant barn som er blinde. Det kan både være positivt og negativt. Det er imidlertid viktig å lete etter årsakene dersom vi ser at atferden hindrer utvikling, læring og deltakelse. Her får du råd til hvordan kartlegge og tilrettelegge.
Berøring i samspill med barnet
Berøring er den første formen for kommunikasjon mellom barn og foreldre. Her finner du råd om hvordan berøring kan brukes i samspill med barn som har nedsatt syn.
Mer om nedsatt syn
Teknologi og hjelpemidler
Hjelpemidler og teknologi kan bidra til at blinde og svaksynte får utnyttet sine ressurser på lik linje med andre.