Statpeds årsrapport 2014

Skoleforberedelser

Jentene på Stjerna gikk i forskjellige barnehager, og forberedelsene til felles skolestart startet ett år i forkant. Det første halvåret møttes de fast hos PP-tjenesten én gang i uken, og etter jul ble disse førskolesamlingene flyttet til skolen. Slik ble jentene kjent med lokalene. De fikk hilse på fadderne og møte lærere etter hvert som dette ble klart.

– Forberedelsene gjorde Ingvild mye tryggere før skolestart. Vi fulgte opp på hjemmebane og snakket om det som skulle skje, forteller Randi. Hun er fornøyd med overgangen fra barnehage til skole, men beskriver samtidig overgangen som stor. – Barnehagen lå nær hjemmet vårt, og vi gikk alltid dit sammen og traff de ansatte hver dag. Nå setter Ingvild seg på bussen, og vi har ikke lenger den daglige kontakten med de voksne. Samtidig ser vi at Ingvild er blitt mye mer selvstendig etter at hun startet på skolen. Nå trekker hun opp glidelåsen selv, og der utfordringer før var uoverkommelige, går hun på med krum hals.

Spesialpedagog Merete mener også at overgangen har vært smertefri takket være gode forberedelser. – Ingvild er ei tøff jente som finner ut av det og klarer seg godt, konstaterer Merete. Mamma Randi innrømmer at hun i forkant av skolestart ofte var bekymret. Desto bedre er det i dag å kjenne på at valget har vært riktig. Det fungerer for Ingvild både med hensyn til læringsutbytte og det sosiale.

– PP-tjenesten, skolen, Statped og vi har jobbet for å få til et godt tilbud, og det har vært mye jobb for å komme dit vi er i dag. En god skolehverdag for Ingvild i normalskolen krever mye både av skolen og oss. Prosjektdeltakelsen i «Vi sprenger grenser» har vært en fin mulighet for skolen til å bygge opp nødvendig kompetanse.

Randi ser optimistisk på fremtiden, og forbildene er beboerne på Tangerudbakken. – Vi ønsker at Ingvild skal kunne bo for seg selv, ha en jobb hun liker og kanskje til og med ha en utdanning. Og ikke minst et meningsfylt liv. Måten å gjøre det på er å se potensialet til Ingvild og styre mot det. Jeg ser jo at det blir en kamp videre også. Mye av storsamfunnet vil gjerne plassere de funksjonshemmede ute av syne og sinn. Det er åpenbart for meg at vi ikke kan slappe av, avslutter en ambisiøs mamma Randi Hovde.