Statpeds årsrapport 2015

www.tegnordbok.no

Tegnordboken har om lag 400 daglige brukere. Det er pedagoger i barnehage og skole, tolker, foreldre og andre som bruker eller lærer tegnspråk eller bruker tegn-til-tale som kommunikasjonsform. Statped registrerer, dokumenterer og publiserer tegn som er i bruk av døve i Norge. I dag er det registrert rundt 7000 tegn, alle kan du se på nettstedet www.tegnordbok.no.

Tegnordboken finnes også som apper – både for iOS (iPhone) og for Android, og i ulike varianter («MINI», «WEB» og nettbasert). Disse appene har over 30 000 nedlastinger.

MineTegn, www.minetegn.no, er et nettsted hvor du kan lage din egen private tegnordbok. Du kan plukke tegn fra Norsk tegnordbok eller spille inn egne tegn med webkamera eller på YouTube. Du kan opprette gjestekonto til tegnordboken din slik at den kan deles med familie, naboer og venner. Vi er nå i gang med å lage en app for MineTegn, slik at den kan brukes på smarttelefoner.

Tegnbanken, www.tegnbanken.no, er et nettsted der du finner foto og strektegninger av tegn som du kan kopiere og lime inn i andre dokumenter. Det er også en enkel editor hvor du kan «skrive med» tegnsymboler.

Statpeds svartjeneste

Statped har også en svartjeneste for tegn. Lærere kan sende en e-post til post@tegnordbok.no med spørsmål om tegn som ikke finnes i tegnordboken. Vi spiller inn tegnene og legger dem på www.tegnwiki.no. Tegn som legges inn i TegnWiki er ment som en hurtighjelp og oppfyller ikke kravene som tegnordboka har til dokumentasjon for publisering av tegn. På sikt kan tegnene fra TegnWiki kvalitetssikres og flyttes til tegnordboka.

Statped har ansvar for prosjektet Norsk tegnordbok på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.