Til hovedinnhold

Alternativ og supplerende kommunikasjon (mp3)

Leonard (8) har dyskinisk cerebral parese. Moren hans er opptatt av at han må få en stemme. Det er viktig, men vanskelig for barn som ikke kan utvikle talespråk. Leonard trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Sirkel med ordet Inkluderingspodden inni
  1. Kategori: Småtrinnet (1.-4.), Brukerhistorier, Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
  2. Språk: Norsk talespråk, bokmål og norsk tegnspråk
  3. Format: mp3 (lyd), html (tekst) og video (norsk tegnspråk)

ASK brukes av barn, unge og voksne som ikke utvikler talespråk som andre. De trenger en alternativ eller supplerende løsning for å kunne kommunisere.

Hva slags løsning de trenger, avhenger av hvilken vanske de har. Leonard, som har vansker med å forme lyder med munnen motorisk, trenger en alternativ løsning.

Familien starter i det små med å bruke symboler. Etter hvert lager de bøker med symboler som Leonard bruker til å kommunisere.

Lær mer om å komme tidlig i gang, med God ASK

Les veilederen om ASK i barnehagen (udir.no)

Leonard lærer nye ord veldig raskt, og det begynner det å bli mange bøker. Han trenger et annet system, noe som er litt mer effektivt når han kan veldig mange ord.

Les veilederne om ASK i skolen (udir.no)

Familien har alltid hatt en drøm om at Leonard skal lære å lese. Noe han også etter hvert også har lært.

Finn mer informasjon om lesing og ASK

Ønsker du å lære mer om ASK? Se kurs og studier som Statped kan anbefale (usn.no).

Medvirkende

  • Stian Barbo Valand, programleder
  • Lise Udklit, mor til Leonard
  • Anne Merete Kleppenes, seniorrådgiver Statped
  • Håvard Eriksen, student
  • Ragnhild Blystad, Lunden skole, Hamar

Musikk

Vi hører gjerne fra deg som hører på oss

Kontakt oss på e-post podkast@statped.no

Hør hele Inkluderingspodden

Episode 1

Episode 2

Episode 3