Milde hørselstap – er det så farlig? (mp3)

Å være døv eller tunghørt kan være utfordrende. Du trenger tilpasninger for å snakke med dem rundt deg. Lære tegnspråk? Få høreapparat? Men hva om du har litt dårlig hørsel? Er det bare å skaffe høreapparat og tenke at alt er greit? 

Fakta og tilgjengelighet

Sirkel med ordet Inkluderingspodden inni

Kategori: Hørsel, Videregående, Voksne, Brukerhistorier

Språk: Norsk talespråk, bokmål og norsk tegnspråk

Format: mp3 (lyd), html (tekst) og video (norsk tegnspråk)

Hør podkasten

Løser høreapparat alle utfordringer ved milde hørselstap?

Hvilke utfordringer møter personer med nedsatt hørselstap? I episoden møter vi Olve, som har et ensidig hørselstap, og Kaja, som har et mildt hørselstap. Begge bruker høreapparat, og det er lett å tenke at de hører ganske greit. Men sånn er det nødvendigvis ikke. 

Både Olve og Kaja har hatt sosiale utfordringer på grunn av hørselstapet. Det er ikke uvanlig, ifølge forskningen til psykologspesialist Nina Jakhelln Laugen i Statped/NTNU. Hun har avdekket store forskjeller mellom barn med og uten hørselstap og hvordan de fungerer sosialt. Allerede i barnehagealder kan vi se forskjeller i sosial kompetanse.  

I oppveksten opplevde Olve vansker med å få med seg det som ble sagt når det var mange i rommet. Han brukte ekstra energi på å følge med i samtalen, og han var ofte veldig sliten etter skolen. 

Kaja trekker frem at det kan være vanskelig å koble seg på en samtale når hun ikke får med seg alt som blir sagt. Hun har lært at det er viktig å tenke på hvor i rommet hun sitter for å henge med i samtalen.  

Psykologspesialist Laugen har – overraskende nok – ikke funnet noen sammenheng mellom språklig mestring og hvordan barna har det sosialt. Dette er et viktig funn fordi det er lett å tro at barn som snakker godt, også fungerer godt sosialt. Men tidlig innsats kan gjøre en forskjell. Det er viktig med åpenhet rundt vansken og de utfordringene som følger med, slik at personer med hørselsnedsettelse forstår at det ikke handler om hvem de er, men at det har sammenheng med hørselsvansken.  

Les mer om tilrettelegging i skolealder.

Medvirkende

  • Cliff Baluyot, programleder
  • Olve Rønning Skogli, snekkerlærling
  • Kaja Mei Ballovarre Andersen, elev på videregående skole
  • Nina Jakhelln Laugen, psykologspesialist i Statped

Musikk 

Vi hører gjerne fra deg som hører på oss

Kontakt oss på e-post podkast@statped.no

Hør hele Inkluderingspodden

Episode 1

Hvilke utfordringer møter personer med nedsatt hørsel? Hør Olve som har et ensidig hørselstap, og Kaja som har et mildt hørselstap. 

Episode 2

Leonard (8) har dyskinisk celebral parese. Da er talespråk utfordrende. Hør hvordan han bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).  

Episode 3

Barn behøver bokstaver for å lære å lese og skrive. Men hva skjer hvis barnet ikke ser? Hør Ada (5) og spesialpedagog Anne.  

Apple Podcasts Language Badge norsk versjon med teksten "Hør i Apple Podcasts"

Hør Inkluderingspodden i Apple Podcasts.

Spotify logo

Hør Inkluderingspodden på Spotify