Her gir hun noen konkrete råd til de som jobber i laget rundt barn og elever som bruker ASK.
– Til deg som er PP-rådgiver, anbefaler jeg å ta i bruk e-læringen «Kompetanse i ASK» for kompetanseheving på ASK i barnehager og skoler. Vi har erfart at PP-rådgivere som har benyttet e-læringen i sitt systemarbeid opplever at dette har bidratt til et felles utgangspunkt i veiledning rundt enkeltbarn og elever, og et bedre språkmiljø for dem som bruker ASK, sier rådgiveren.
Samarbeid
Til de som samarbeider rundt en som bruker ASK, anbefaler hun å ta i bruk «Plan for oppfølging av ASK».
– Planen er en hjelp til å presisere mål, men ikke minst kan den gi oversikt over eget behov for kunnskap og ferdigheter. Da kan de legge inn i planen hvordan og når de skal kunne tilegne seg kompetansen de må ha. Dette for å kunne støtte barnets- eller elevens språkutvikling, bruk av ASK og læring, forklarer rådgiveren.
Hun har også tips til de som leser bøker sammen med barn eller elever som bruker ASK:
– Du har en viktig rolle og bør legge til rette for samtale og aktiv deltakelse. «De magiske åtte» kan gi deg tips til hva du kan ha fokus på, når dere skal lese bok sammen, sier rådgiveren.
Hun oppfordrer PP-rådgivere som trenger flere tips og ideer til å ta kontakt med Statpeds Spør oss – tjeneste som kan formidle flere råd.