– Teknologistøttet læring handler om to ting: kompensasjon for utfordringer og inkluderende læringsaktiviteter, forklarer rådgiver Miriam Modalsli. Hun jobber i Divisjon for læremidler og læringsressurser i Statped.
Kompensasjon handler om å gi elever verktøy og ressurser som utjevner utfordringer de kan ha. Dette kan være verktøy som tekst-til-tale eller alternative kommunikasjonshjelpemidler.
– Inkluderende læringsaktiviteter setter søkelys på å skape muligheter der alle kan delta aktivt ved å utnytte digitale verktøy, sier Modalsli.
Slik utnytter du tilgjengelighetsfunksjoner:
Digitale verktøy har mange gratis støttefunksjoner innebygd i operativsystemene på enhetene. Disse funksjonene er viktige å kjenne til og lære å bruke. De fleste digitale enheter tilbyr tilpasningsmuligheter som for eksempel:
- forstørring av tekst
- økte kontraster
- opplest innhold
- ulike funksjoner for berøring
(les mer om tilgjengelighetsfunksjoner)
«Engasjerende leser» er en annen nyttig tilgjengelighetsfunksjon som er utviklet for å støtte lesing og forståelse av tekst. Den finnes i nettleseren Edge, OneNote, Word og Outlook. I programmet kan du finne muligheter som:
- Justerbar tekst: tilpasse skriftstørrelse, linjeavstand og fargekontraster for å gjøre teksten mer tilgjengelig og lesbar.
- Orddelingsverktøy: dele ord i mindre deler for å hjelpe elever med å forstå komplekse ord.
- Ordbok og oversettelse: definisjoner av ord og oversettelser til andre språk direkte i tekstvinduet.
- Fokusmodus: fjerner distraksjoner fra skjermbildet og fokuserer bare på teksten som leses.
Slik kan du skape inkluderende læringsaktiviteter:
I tillegg til å bruke funksjoner som kompenserer for vansker, bør vi utnytte de digitale mulighetene for å gi en bred og variert tilnærming til hvordan elevene kan tilegne seg og vise forståelse og kunnskap. Elevene kan ved hjelp av digitale verktøy:
- lage sammensatte tekster med lyd og bilder
- produsere podcaster
- programmere
- lage nyhetssendinger
- utforske geografiske forskjeller i verden ved å bruke en virtuell karttjeneste som tillater gatevisning.
– For elever som ikke har hatt gode opplevelser med tradisjonell undervisning, kan dette gi flere og varierte tilnærminger til fagene, sier rådgiveren.
Hun har også gode erfaringer med å la elevene få bygge og skape i konstruksjonsspill. I en syvende klasse fikk elevene i oppgave å bygge en gård med ressurser for en liten landsby. De samarbeidet i læringspar, bygde og programmerte husdyr og inngjerdinger, og tok skjermopptak der de forklarte arbeidet sitt.
– Etter min vurdering nådde samtlige elever læringsmålet den timen. Uten å skrive en eneste setning. Det er viktig å jobbe med skriving, men vi kan ikke bruke det som eneste aktivitet. Da går mange elever glipp av mye læring, sier Modalsli.
Her er hennes digitale tips:
- Utnytt enkle funksjoner som skjermopptak, video og tilgjengelighetsfunksjoner. Dette har alle som har en digital enhet tilgang på.
- Møt elevene på deres hjemmebane. For eksempel i spill.
- Spør elevene om valg av aktivitet for å nå læringsmålet. De har ofte høy digital kompetanse og kan bidra kreativt. Det vil også skape bedre motivasjon.
- Sett også sosiale mål når elevene jobber med programmering og spill. Elevene mestrer ofte teknologien. Da er det gode muligheter for å jobbe med samarbeid, kommunikasjon og språk.