Hva ser du etter?

Jo yngre barn er, jo vanskeligere er det å skille mellom normal utvikling og en bekymringsfull utvikling. 

Dette gjelder i stor grad når en ser på vansker knyttet til konsentrasjon, oppmerksomhet, kontroll og regulering. Denne type vansker blir som regel problematisert når barnet begynner på skolen. Da kommer denne type vansker mer og mer til uttrykk som et resultat av forsinket utvikling på en del områder, samt økning i krav til barnet.

I mange tilfeller er barnets vansker tydelige i barnehagealder. Skal du avdekke dette tidlig, forutsetter dette god kunnskap om hva du skal se etter. I tillegg forutsetter det god kunnskap om barns normalutvikling.

I utgangspunktet er småbarn mer impulsive enn eldre barn. Jo yngre barna er, desto vanskeligere har barna for å organisere seg, planlegge framover, vente på tur eller lytte til andre. I tillegg utvikler barn seg ulikt innenfor samme alder. Dette må du ta høyde for slik at barnet verken over- eller undervurderes ut fra hva du kan forvente av småbarn på samme alderstrinn.

Gjør daglige observasjoner

Gjennom daglige observasjoner vil du kunne få en økt forståelse av barnet. Det blir viktig å kartlegge hvilke rammebetingelser som kreves for at barnet kan konsentrere seg eller delta lek og aktiviteter, og hvilke betingelser som kan virke uhensiktsmessig for barnet.

Det er likevel ikke slik at barn med disse vanskene skiller seg ut gjennom at de har en helt annen atferd enn andre barn på samme alder. Som regel skiller de seg først og fremst fra andre gjennom å streve mer med å kontrollere og regulere ulike funksjoner til et nivå som er «passe» til den aktiviteten eller konteksten de er i. Vi snakker derfor ofte om barn med kontroll- og reguleringsvansker.

Kontroll- og reguleringsvansker

Kontroll- og reguleringsvansker handler blant annet om å tilpasse oppmerksomhet, konsentrasjon, aktivitetsnivå, språk, følelser, motivasjon og å ta i bruk sosiale ferdigheter. Etter hvert som barn utvikler seg, vil barnet få bedre og bedre indre kontroll. Vi snakker da gjerne om selvkontroll eller evne til selvregulering.

Selvregulering

Evne til selvregulering gjør oss eksempelvis i stand til å styre oppmerksomheten vår mot det vi skal, og ikke mot alle andre inntrykk som til enhver tid er rundt oss. Det handler videre om å konsentrere seg over tid til tross for at det skjer andre ting rundt oss som også kan virke spennende. Det handler om å motivere seg selv når vi skal i gang med noe som er litt kjedelig, eller når interessen for det vi jobber med, begynner å synke. Det handler også om å styre både følelser og temperament når vi opplever motgang og konflikter, og det er vår evne til selvregulering som gjør oss i stand til å «takke for kampen», til tross for at vi har tapt og egentlig kan være irriterte, skuffede og sinte.

Hva ser du etter?