Tilrettelagte aktiviteter
Du som er voksen, vil i hovedsak planlegge, forberede, være ansvarlig for å organisere og gjennomføre slike aktiviterer.
«Tilrettelagte aktiviteter» definerer vi her som en lek eller aktivitet med tydelig struktur. Du som er voksen, vil i hovedsak planlegge, forberede, være ansvarlig for å organisere og gjennomføre slike aktiviterer. Du gir også føringer og støtte til barnegruppen underveis i aktiviteten. Både barn og voksne har tydelige rammer og vet hva som skal skje, og hva de skal gjøre. Under slike aktiviteter kan kontekstens struktur ha betydning for mestring for barn som har høyt aktivitetsnivå, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker. De tilrettelagte aktivitetene har tydelige rammer og er som regel lettere for barn med disse vanskene å mestre enn ustrukturerte aktiviteter.
Det er likevel utfordringer for barn med manglende impulskontroll og oppmerksomhetsproblematikk i samspillet med andre barn. Eksempler kan være å vente på tur, å dele på leker og materiell eller ufrivillig å dulte bort i andre.
Utfordringene for deg som er voksen, kan være å se behovet for å delta og involvere deg på en balansert måte ved å være tydelig uten å være dominerende.
Tilrettelagt lek og aktivitet legges ofte opp som en læringssituasjon. Målene er gjerne direkte knyttet opp til den planlagte aktiviteten. Dersom den planlagte aktiviteten eksempelvis er en formingsaktivitet, er målet gjerne knyttet til finmotorisk trening, å produsere noe og lignende.
Når de fleste tilrettelagte aktivitetene er knyttet til spesifikke målsetninger, må du som barnehagelærer vurdere disse målene opp mot mer generelle målsetninger som preger barnehagens daglige virke. Dette kan være
- å rose eller si noe hyggelig (en «frase») til et annet barn
- å vente på tur
- å sende videre materiell
- å kunne be om hjelp
- å kunne vise eller hjelpe et annet barn
Organisering
Selv om begrepet frilek gir inntrykk av lite struktur, er det også viktig for denne aktiviteten at barna kjenner lekens rammer. Før barna setter i gang med leken/aktiviteten, kan det med fordel legges inn i strukturen at det gjøres avtaler med barna om hva de skal gjøre. Reglene for frileken bør også være tydelig og definert for barna. Når vi snakker om rammer, handler dette om
- tilgjengelig materiell
- tid
- rom
- hvilke barn og voksne som er til stede
Det er viktig at barna faktisk vet hva de kan leke med og hvor de kan leke. For barn med oppmerksomhetsvansker, kan det fort bli uoversiktlig og forstyrrende dersom det blir for mange valg og et for stort område å leke på.
Du som er barnehagelærer, må gjerne vurdere hvordan du kan begrense utvalg av materiell og leker. Da kan du unngå at barn som har vansker, til stadighet får nye impulser og blir avledet slik at det blir vanskelig for dem å «stå» i leken.
Enkelte barn er sansevare for lyd- og synsinntrykk. I den grad det er mulig bør du også vurdere hvordan du kan begrense andre forstyrrende inntrykk for barnet.
Frilek kan for mange være høydepunktet på dagen, mens for noen er dette et krevende tidspunkt på dagen. Det er derfor viktig at dere som arbeider i barnehagen, tenker nøye igjennom når på dagen dere leger til rette for frilek.
Dere bør vurdere om dere skal gjennomføre frilek når et barn med oppmerksomhetsvansker vanligvis er mest opplagt. Ettersom dette også er en krevende aktivitet, er det viktig at frileken ikke bare er noe som fyller dagen, men er noe som dere planlegger metodisk, slik at barna har forutsetninger for å lykkes.
Videre er det viktig at dere vurderer hvor lenge denne aktiviteten skal holde på. Et ideelt prinsipp for alle aktiviteter er å avslutte før de har gått for langt og mens «leken er god». Barn er ulike når det kommer til hvor lenge de kan leke fritt, og dere må derfor ta høyde for dette når dere planlegger, slik at barn som er i risikosonen, ikke alltid avslutter leken med en konflikt- og tapsopplevelse.
Voksenrollen
Under frileken er det avgjørende at dere som er voksne, er i nærheten og er tilgjengelige for barna. Et viktig prinsipp vil være at dere som voksne bør fremstå som «usynlige», og at dere trer frem når behovet trengs.
Det kan være behov for at dere som er voksne, viser barna hvor materiell befinner seg og hvordan de skal bruke det. Det vil også være behov for at dere hjelper barna inn i leken, og mange barn vil oppleve det som positivt hvis dere som er voksne, aktivt tar del i frilek. Når du deltar aktivt som voksen, kan det være en fin måte å hjelpe et barn inn i leken på. Så kan du gradvis trekke deg ut når du ser at barna er kommet godt i gang. Selv om prinsippet om «usynlighet» når det går bra er et godt utgangspunkt, kan det være viktig å reflektere over hvor usynlig dere skal være.
De barna vi fokuserer på, lærer sosial kompetanse som barn flest, både gjennom modellæring og gjennom positive tilbakemeldinger. Når disse barna sliter i frilek, har de et stort behov for konkret bekreftelse fra dere som er voksne i konkrete situasjoner atferden deres er konstruktiv og de gjør det bra. Det blir derfor viktig å reflektere over når dere skal tre ut av «usynligheten» for å gi barna den bekreftelsen de trenger, uten at dette blir forstyrrende for frileken.
Relatert innhold
-
Måltider For urolige barn som sliter med konsentrasjons- og oppmerksomhetsproblematikk, blir det viktig å spørre seg hva som er målet med måltidet som aktivitet?
-
Frilek Selv om frilek har en viktig funksjon, ser vi likevel at mange barn som har uro, høyt aktivitetsnivå og oppmerksomhetsvansker, ikke mestrer denne aktiviteten.
-
Overganger mellom aktiviteter Selv om frilek har en viktig funksjon, ser vi likevel at mange barn som har uro, høyt aktivitetsnivå og oppmerksomhetsvansker, ikke mestrer denne aktiviteten.
-
Tilrettelagte aktiviteter Du som er voksen, vil i hovedsak planlegge, forberede, være ansvarlig for å organisere og gjennomføre slike aktiviterer.
-
Garderobe Garderobesituasjonen er ofte en hektisk situasjon der flere barn og voksne er samlet på et avgrenset areal. Det blir lett støyende.
-
Samlingsstund Samlingsstunden kan være krevende for barn som har konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker, om du som er voksen, ikke tar hensyn til disse barna.