Bruk konstruert handling i tekst
På denne siden finner du
- forslag til læringsaktiviteter for å bruke konstruert handling i tekst
- ressurser for nedlastning og utskrift
Læringsaktivitetene passer for 5. – 7. trinn og kan brukes med en elev, en gruppe eller en klasse.
Les mer her
Retningen i blikk og bevegelser er det som binder tegn sammen til en tekst. Les mer her.
Aktivitet 1: Avles konstruert handling
- Samtal med eleven om hva som er viktig når man bruker konstruert handling.
- Bruk tekstene minecraft vs lekser (åpnes i ny fane) og minecraft vs lekser 2 (åpnes i ny fane) til å vise to måter man kan vise frem en tekst av samme innhold.
- Snakk med elevene om hva bruken av konstruert handling gjør med teksten og hvordan man opplever den.
- Samtal om forskjellen på videoene. Still spørsmål som:
- Var innholdet i tekstene det samme?
- Hvem handlet tekstene om?
- Hvordan vet vi hvem i tekstene det er som snakker?
- Hvilke grep gjør fortelleren for å tydliggjøre hvem som snakker?
- Prøv å få samtalen inn på blikkretning, hoderetning, overkropp, ansiktsuttrykk/følelse etc.
Aktivitet 2: Prøv ut konstruert handling i tekst
- Be elevene skrive en dialog eller gi elevene en dialog, for eksempel det i filen du kan laste ned under.
- La eleven lage en tegnspråktekst til dialogen der eleven benytter konstruert handling.
- Bistå eleven i å tydeliggjøre de ulike rollene ved hjelp av blikkretning, hoderetning, overkropp, ansiktsuttrykk/følelser etc.
- Samtal om teksten og se om det er mulig å få inn eller tydeliggjøre konstruerte handlinger i teksten.
Aktivitet 3: Analyser egne tanker
- Finn en tegnspråktekst elevene har laget tidligere.
- Analyser teksten med spørsmålene:
- Hvor ser du bruken av konstruert handling?
- Kunne disse konstruerte handlingene vært mer tydelige?
- Hvor kunne du brukt konstruert handling?
- Samtal om hvordan teksten hadde blitt annerledes med bruk av mer konstruert handling og om dette ville løftet teksten.