Bruk konstruert handling i tekst

På denne siden finner du

  • forslag til læringsaktiviteter for å bruke konstruert handling i tekst
  • ressurser for nedlastning og utskrift

Læringsaktivitetene passer for 5. – 7. trinn og kan brukes med en elev, en gruppe eller en klasse.

Les mer her

Retningen i blikk og bevegelser er det som binder tegn sammen til en tekst. Les mer her.

Aktivitet 1: Avles konstruert handling

  1. Samtal med eleven om hva som er viktig når man bruker konstruert handling.
  2. Bruk tekstene minecraft vs lekser (åpnes i ny fane) og minecraft vs lekser 2 (åpnes i ny fane) til å vise to måter man kan vise frem en tekst av samme innhold.
  3. Snakk med elevene om hva bruken av konstruert handling gjør med teksten og hvordan man opplever den.
  4. Samtal om forskjellen på videoene. Still spørsmål som:
    • Var innholdet i tekstene det samme?
    • Hvem handlet tekstene om?
    • Hvordan vet vi hvem i tekstene det er som snakker?
    • Hvilke grep gjør fortelleren for å tydliggjøre hvem som snakker?
  5. Prøv å få samtalen inn på blikkretning, hoderetning, overkropp, ansiktsuttrykk/følelse etc.

Aktivitet 2: Prøv ut konstruert handling i tekst

  1. Be elevene skrive en dialog eller gi elevene en dialog, for eksempel det i filen du kan laste ned under.
  2. La eleven lage en tegnspråktekst til dialogen der eleven benytter konstruert handling.
  3. Bistå eleven i å tydeliggjøre de ulike rollene ved hjelp av blikkretning, hoderetning, overkropp, ansiktsuttrykk/følelser etc.
  4. Samtal om teksten og se om det er mulig å få inn eller tydeliggjøre konstruerte handlinger i teksten.

Aktivitet 3: Analyser egne tanker

  1. Finn en tegnspråktekst elevene har laget tidligere.
  2. Analyser teksten med spørsmålene:
    • Hvor ser du bruken av konstruert handling?
    • Kunne disse konstruerte handlingene vært mer tydelige?
    • Hvor kunne du brukt konstruert handling?
  3. Samtal om hvordan teksten hadde blitt annerledes med bruk av mer konstruert handling og om dette ville løftet teksten.