Deltidsopplæring (1.−10. trinn) i og på norsk tegnspråk
Statped tilbyr deltidsopplæring i et tegnspråklig miljø til elever på 1.−10. trinn som har utbytte av norsk tegnspråk i opplæringen etter opplæringslova § 3-4 eller § 11-6.
Tilbudet legger vekt på at elevene skal bli trygge tospråklige språkbrukere med norsk tegnspråk og norsk.
-
Statped
- bemanner opplæringen i henhold til opplæringslovens kompetansekrav til lærere
- baserer undervisningen på elevens enkeltvedtak i kommunen
- samarbeider med bostedsskoler for at elever skal nå læringsmålene sine
Ved Statpeds deltidsopplæring får eleven en ansvarlig kontaktlærer. Denne læreren samarbeider også med kontaktlæreren ved bostedsskolen for å sikre en helhetlig og godt tilrettelagt undervisning. En årlig, individuell plan for samarbeidet mellom elevens bostedsskole og Statped konkretiserer målene og fordeler ansvarsområdene.
Søk om deltidsopplæring
-
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) må søke om deltidsopplæring, på eget skjema for tegnspråklige tjenester.
PPT kan søke om inntil tolv uker med deltidsopplæring i løpet av et skoleår.
Statped tilbyr seks uker hvert år på småtrinnet (1.–4. trinn), mellomtrinnet (5.–7. trinn) og ungdomstrinnet (8.–10. trinn) i Oslo, Bergen og Trondheim. Uker utover de seks ukene tilbys med yngre/eldre elever basert på hva som er til barnets beste.
PPT må søke om deltidsopplæring sammen med foreldre og eleven.
Statped ønsker søknader inn før 1. mars for oppstart nytt skoleår, men har fortløpende saksbehandling gjennom året. PPT må legge ved en gyldig sakkyndig vurdering. Det kan sendes et vedlegg med nødvendig informasjon for vår søknadsbehandling i påvente av sakkyndig vurdering. PPT kan ettersende vurderingen til Statped innen tre måneder.
I søknaden og i den sakkyndige vurderingen må PPT:
- begrunne elevens behov for opplæring i tegnspråk
- Tegnspråkopplæring etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller 11-6 (udir.no)
- oppgi hvor mange uker med deltidsopplæring eleven
- ønsker i løpet av et skoleår
- oppgi behov for individuell tilrettelegging (ved særlig behov for individuell oppfølging, kan eleven ha
- behov for følge fra bostedsskolen)
Når Statped innvilger en søknad om deltidsopplæring, sender vi svarbrev til PPT med kopi til elevens skole og foreldre/foresatte.
-
Rektor ved elevens bostedsskole må fatte et
- enkeltvedtak om opplæring i og på tegnspråk etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringslovas § 11-6 (udir.no)
- vedtak om opplæring på en alternativ opplæringsarena i Statped (med hjemmel i opplæringslovens § 3-4 og/eller § 11-6)
Vedtak skal sendes til Statped postmottak innen 15. september hvert skoleår.
Rektor på elevens bostedsskole har det overordnede ansvaret for opplæringstilbudet hos Statped som alternativ opplæringsarena.
-
PPT må fornye en søknad om deltidsopplæring ved overgang
- fra småskole- til mellomtrinn
- fra mellom- til ungdomstrinn
Statped er i dialog med Utdanningsdirektoratet for å avklare hvordan den nye opplæringsloven vil påvirke tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på norsktegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.
Hva deltidsopplæringen består av
Deltidsuker
Deltidsukene er fysiske samlinger der elevene jobber temabasert med utvalgte fag, og all undervisning foregår i og på norsk tegnspråk iht til opplæringslova § 3-4.
-
I opplæringen er det fokus på de fire læreplanene for tegnspråklige:
- norsk for elever med tegnspråk
- norsk tegnspråk
- engelsk for elever med tegnspråk
- drama og rytmikk
For elever som følger ordinære læreplaner, og har tegnspråkopplæring etter opplæringslovens § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no), finner Statped andre relevante mål som samsvarer med målene etter § 3-4.
-
- Deltidsopplæring i Bergen , undervisningen er på Nattland oppveksttun
- Deltidsopplæringen i Oslo, undervisningen er i Statpeds lokaler på Hovseter.
- Deltidsopplæringen i Trondheim, undervisningen er i Statpeds lokaler på Heimdal.
For elever fra de to nordligste fylkene har Statped i samarbeid med Tromsø kommune et tilbud om to ekstra deltidsuker i året (uke 7 og 43).
Disse ukene har en nordnorsk profil og er ment for å gi elever, foreldre og søsken mulighet til å bli kjent og bygge nettverk i nord. Samiske tema er en naturlig del av opplæringen disse ukene. Foreldre får tilbud om kurs samtidig med deltidsopplæring, men disse er ikke en del av Se mitt språk. Søsken inviteres også til tegnspråkkurs.
-
Elever og foresatte som bor langt unna Statpeds lokaler (mer enn 60 km), får et overnattingstilbud på hotell.
Kost og losji er kostnadsfritt for kursdeltakere. Statped tar ikke ansvar for elever før/etter skoletid. Ved overnatting må barn/ungdom ha tilsyn, og Statped dekker derfor også kost og losji for én voksen når eleven er på deltidsopplæring og det ikke er kurs for foreldre.
Statped legger til rette for sosiale møteplasser og aktiviteter for elever, samt foreldre og søsken, på ettermiddag og kveldstid når de deltar på de fysiske samlingene.
-
Opplæring og botilbud er kostnadsfritt for foresatte og kommune.
Kurs for foresatte og deltidsopplæring for elever koordineres, men kan ha ulikt omfang.
Når foresatte er på kurs, kan de søke om opplæringspenger fra Nav.
Elevens rettigheter og kommunens forpliktelser med hensyn til skyss, reisefølge og tilsyn er regulert i opplæringslovens § 4-3 Krav om forsvarleg skyss og rett til losji der skyss ikkje er forsvarleg (udir.no) og Rundskriv om skyss (udir.no).Det er kommunens ansvar å sørge for tilsyn ut over skoletid når en elev er på deltidsopplæring i regi av Statped. Vanligvis vil dette være foresatte, men kommune kan avtale andre løsninger for tilsyn ut over skoletid.
Fjernundervisning
Mellom deltidsukene har alle elever tilbud om å delta i fjernundervisning i tegnspråk. Videomøter gir elevene en arena der de kan praktisere den muntlige delen av tegnspråk, og holde kontakt med de andre deltidselevene. Til fastsatte tider møter de 3-4 andre elever og lærere fra Statped deltidsopplæring.
-
Statped gir bostedsskolen oversikt over tid og grupper for fjernundervisning, og vi utarbeider planer i samarbeid med lærere(n) på bostedsskolen. Fjernundervisning i tegnspråk forutsetter at bostedsskolen har ressurser til å følge opp eleven i arbeidet med tegnspråk. Fjernundervisning avtales ved gjennomgang av samarbeidsplanen mellom Statped og bostedsskolen.
Skolen må sørge for:
- PC som eleven kan bruke
- Internettforbindelse
- Kamera
-
Statped bruker læringsplattformen Canvas til alle som får tegnspråkopplæring fra oss. Her legger vi ut informasjon, lærestoff og oppgaver som eleven skal besvare med filminnleveringer.
Brukerne får individuell påloggingsinformasjon for å kunne samhandle med elever/kursdeltakere og lærere i Statped innenfor trygge rammer som ivaretar personvernet. Læreren ved bostedsskolen kan også få individuell pålogging for å samarbeide om opplæringen. Dette avtaler læreren på bostedsskolen med elevens ansvarlige lærer i Statped.
Nyttig informasjon for brukere og teknisk ansvarlige
Logg inn til fjernundervisning på Canvas med din påloggingsinformasjon.
Nasjonale ungdomsuker
På ungdomstrinnet inviterer Statped alle deltidselevene til to nasjonale ungdomsuker. Da møtes deltidselever fra hele landet til læring i et størres tegnspråklig læringsmiljø, der de også kan knytte kontakter med elever i andre deler av landet.
Tilbud til lærere på elevens bostedsskole
Statped erfarer at et tett samarbeid mellom elevens lærer på bostedsskolen ogansvarlig lærer på deltidsopplæringen gir eleven en bedre sammenheng iopplæringen.
-
For et godt samarbeid kan du som er på elevens bostedsskole,
- være særlig observant på noe når en elev får deltidsopplæring
- drøfte ulike problemstillinger som oppstår når en elev er på deltidsopplæringen eller bostedsskolen
- samarbeide rundt læreplaner
- hospitere når en elev er på deltidsopplæring
- bistå i å vurdere tegnspråkfaget på bostedsskolen
Statped tilbyr også grunnkurs i tegnspråk for pedagoger i tre trinn. Se vår kurskalender.
Deltidselevens lærere blir i tillegg invitert til å delta i et digitalt lærernettverk. Der kan lærerne drøfte og utveksle erfaringer knyttet til opplæringen, samt få kompetanseheving i ulike temaer som omhandler opplæring i og på tegnspråk.
Side 10 av 13