1. Alle søknader om individbaserte tjenester
Legg ved kopier av følgende dokumenter der de finnes og er relevante:
- Sakkyndige vurderinger
- Enkeltvedtak
- Individuell utviklingsplan (IUP) eller individuell opplæringsplan (IOP)
- Individuell plan (IP)
- Pedagogiske rapporter om tiltak og evalueringer av disse
- Informasjon om tjenester fra andre instanser
- Opplysninger om syn og hørsel: der det foreligger audiogram, resultat av synsutredninger eller annet, skal dette legges ved
- Opplysninger om brukeren har høreapparat eller cochleaimplantat
- Beskrivelse av tekniske hjelpemidler som eleven benytter eller har fått tildelt
- Utredninger og opplysninger som kan være relevante, for eksempel om andre vansker
2. Tilleggsopplysninger knyttet til Statpeds fagområder
Søknader om tjenester innen hørsel
- Opplysninger om bruk av tegnspråk eller tegn i opplæringen. (Eventuelt vedtak etter barnehage- eller opplæringsloven om tegnspråkopplæring skal legges ved.)
- Beskrivelse av eventuell pedagogisk eller teknisk tilrettelegging, dersom dette ikke fremkommer av andre vedlegg
Ved søknad om plass på kurset God start trengs det kun å være påvist et hørselstap.
Ved skolestart, overgang til 5. og 8.trinn kreves det søknad om deltidsopplæring i tegnspråk. Les mer om søknadsprosessen her.
Søknader om tjenester innen språk og tale
- Resultat fra tester og kartleggingsverktøy som belyser brukerens vansker. Her er noen eksempler:
Språkforstyrrelser
Aktuelle språktester og kognitive tester:
- BPVS, Trog-2, CELF 4, Språk 5-6, Språk 6-16, WPPSI, WISC, WAIS, nonverbale prøver.
- Norsk fonemtest (språklyder), NOT-S (oralmotorikk)
Aktuelle spørreskjemaer:
- 20 spørsmål, CCC-2
Lese- og skrivevansker
Språk 6–16, Celf IV, Logos, skriftlig elevarbeid, Wisc IV, Wais, evt. språktester som nevnt over
Afasi
Type vanske og eventuelle tilleggsfaktorer avgjør hva vi etterspør.
Afasi:
- Comprehensive Aphasia Test (CAT-N), inkl. AIQ – Spørreskjema om å leve med afasi. Transkripsjon av CAT 19 – Bildebeskrivelse: muntlig, bes lagt ved.
- Dersom CAT-N ikke er mulig å gjennomføre pga. betydelig afasi kan man gjennomføre Haukeland afasi-screening-test ved betydelige afatiske vansker.
- Beskrivelse av tegneserien Fugleskremselet. Transkripsjon av beskrivelsen bes lagt ved.
Taleapraksi:
- DIAS – diagnostisk verktøy for taleapraksi
Flerspråklige personer med afasi:
- Bilingual Aphasia Test (BAT), norsk versjon, dersom personen behersker norsk
Er du usikker på hvilke tester du skal velge kan du kontakte Afasiteamet i Statped for å drøfte dette anonymt.
Nedsatt kognitiv funksjon:
Ved andre kognitive vansker som kan påvirke språklige utfall er det ønskelig med nevropsykologisk kartlegging.
Taleflytvansker
Stamming:
- Wright & Ayre Stuttering Self- Rating Profile (WASSP)(pdf)
- Visual analog scale (VAS) før undervisningsstart , etter undervisningsstart(pdf)
- Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering(OASES)
Løpsk tale:
Alle søknader om stemmevansker skal ha epikrise fra øre-nese-halslege
Søknader om tjenester innen syn
Øyemedisinske opplysninger fra øyelege, der epikrisen helst ikke skal være eldre enn to år.
Søknader om tjenester innen sammensatte lærevansker
- Kognitive tester, som for eksempel WPPSI, WiSC, Leiter
- Tester av lese- og skrivevansker og dysleksi, eksempelvis fra skriftlig elevarbeid og kartleggingsverktøy som Språk 6–16, Celf IV, Logos
- Språktester, som for eksempel BPVS, Trog-2, Språk 6–16, CCC-2
- Pedagogisk kartlegging, for eksempel av lese- og skriveferdigheter og matematikk
- Nasjonale prøver og nasjonale kartleggingsprøver
- Systematisk observasjon av leseferdigheter, for eksempel SOL, LUS eller Leselos
- STAS
- Halvårsprøver i matematikk
- M-prøver
Søknader om tjenester innen ervervet hjerneskade
Resultater fra tester og kartleggingsverktøy som kan belyse barnets/elevens funksjoner.