10 tips til arbeid med språkferdigheter hjemmefra for barn med språkvansker

Hvis barnehager og skoler må stenge på grunn av korona-virus blir barnas primære læringsarena flyttet fra klasserommet og fotballbanen hjem til stua, og læring skjer for det meste gjennom digitale kanaler. For barn med språkvansker betyr dette at de mister muligheten til å trene på kommunikasjonsferdigheter på samme måte som de vanligvis gjør på ulike arenaer i hverdagen. 

Her er noen tips til hvordan man kan legge til rette for arbeid med språkferdigheter i tider hvor det meste av aktiviteten skjer innenfor husets fire vegger.

1. Samtaler

Familier tilbringer mer tid sammen nå. Foreldre må kanskje fokusere på mange ting samtidig, både jobb, foreldrerolle, økonomi etc. Det kan derfor være fint å gjennomføre aktiviteter som oppmuntrer til språkutviklende samtaler mellom foreldre og barn. Slike aktiviteter kan for eksempel være: matlaging hvor man følger en oppskrift, legge puslespill hvor man leter etter brikker i ulike farger, former og størrelse, spiller brettspill og snakker om tur-taking, regler og strategier, gå tur og snakke om hva man ser, utforske hjemmet ved å beskrive ulike rom.

2. Å forstå forandringene i hverdagen

For barn med språkvansker kan det være ekstra vanskelig når daglige rutiner endres helt. De kan også plukke opp at de voksne i familien er litt mer stresset, eller overhøre alvorlige nyheter på radio og TV. Det kan være vanskelig for dem å stille spørsmål om det de lurer på, uttrykke følelser som oppstår eller bare å prate om det som foregår. Det kan være lurt å bruke et tydelig og konkret språk for å definere alle nye begreper barnet møter på i hverdagen sin nå, som for eksempel koronavirus, COVID-19, karantene, isolasjon etc. Slik kan barnet forstå hva som blir snakket om og hva ordene betyr.

Prøv også å lag klare rutiner for hverdagen slik den er nå. Inkluder gjerne barna i hvordan dagen bør legges opp/se ut. «Når tenker du at vi skal spise lunsj? Når skal vi ringe bestemor og bestefar?» 

Se vår temaside om struktur ogforutsigbarhet for tips

3. Sosial skjermtid

Oppmuntre familien til å se på tv-program sammen. Diskuter med barna hva dere har sett. Aktuelle samtaletema:

  • Hvem var din favorittkarakter?
  • Hva tror du vil skje nå?
  • Hvorfor endte programmet sånn?

Bygg gjerne opp om gode samtaler ved å fortelle hva du tenker om filmen: «Jeg synes det skumleste var da…», «Det jeg likte aller best…», «Husker du når…»

4. Hold kontakten

Å holde kontakten med familie og venner er viktig, og kanskje særlig viktig i denne perioden. Heldigvis har de fleste i dag tilgang til digitale verktøy som gjør det lettere å holde kontakt, selv om en ikke er fysisk sammen med hverandre. Men, å snakke over telefon- og videochat stiller høye krav til kommunikasjons- og samtaleferdigheter. For barn med språkvansker kan det være utfordrende å holde en samtale på denne måten. Øv på samtaleemner med gode spørsmål, fraser og svar. “Hvordan er været hos dere? Her er det regn, også det båser en del. Til middag laget vi pizza, pappa laget deigen og jeg la på tomatsaus og ost. Hva hadde dere til middag i dag?” Det kan også være lurt å gi støtte i form av bilder og/eller tekst, som barnet kan ha ved siden av seg under samtale f.eks. bilde fra en tur de hadde bål. Det kan også være lurt å gi samtalepartneren info om hva barnet vil fortelle (ved behov kan en avtale dette på forhånd), - slik at de kan gi støtte i dialogen.

5. Høytlesing

Lesing trenger ikke være en aktivitet man gjør for seg selv alene. Lesing kan bidra til å styrke språkferdighetene. Les for hverandre. Bruk bøker som allerede finnes hjemme eller lån bøker fra biblioteket digitalt. Snakk om det dere leser for å utvikle fortelleregenskapene: Hva hendte i starten, midten og slutten av historien? Hva handlet historien om? Om det er en bildebok dere leser i, kan barnet «lese» ved å se på bildene og fortelle hva som skjer i boken.

6. Kreativitet

Bruk skjermen til å være kreativ og finn ulike verktøy man kan tegne med, lage film og ulike typer bøker i. Apper som iMovie, Clips og Book Creator er gode eksempler. Del det barnet lager av videoer, kunst og bøker med familie og venner.

Anbefalte ressurser

7. Fysisk aktivitet

Bruk videoer og ulike tjenester med fysisk aktivitet som finnes tilgjengelig på internett nå. Snakk med barna om ulike typer øvelser, sunt kosthold og sammenhengen mellom fysisk aktivitet og velvære.

8. Humor

Barn og unge med språkvansker kan ofte streve med å forstå nyanser i humor og vil derfor ikke nyte godt av mange morsomme innlegg og videoer som finnes på internett og tv nå. Hjelp barnet med å tolke dette, eller finn andre som kan være enklere å forstå.

9. Hverdagsspråk

Mer tid hjemme kan bety at man har mer tid til rydding og organisering. Gjør disse oppgavene om til språklige aktiviteter: Hvilke gjenstander går sammen? Når og hvorfor brukte du denne kjolen sist? Vil du leke med den bamsen mer?

10. Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) 

Dersom barnet bruker ASK-hjelpemiddel til daglig bør det fortsette å bruke det nå til tross for at det ikke er i barnehage eller skole.  Et slikt hjelpemiddel vil alltid være til nytte, også i hjemmesituasjonen.

Husk at du kan ta kontakt med skolen for å få konkrete tips om oppfølging av barnet ditt. Du kan i tillegg ta kontakt med oss på spør oss tjenesten

Tipsene er basert på 10 Ways Children With Language Disorders Can Maintain Both Physical Distance and Social Connection fra ASHA.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!