Språklydsforstyrrelser
Språklydsforstyrrelser innebærer å ha vansker med å uttale ord som forventet ut fra alder og talenorm, noe som kan resultere i en mer eller mindre uforståelig tale.
Språklydsforstyrrelsen kan være barnets primære utfordring, men kan også opptre som del av en større språkforstyrrelse. Dersom det foreligger en språkforstyrrelse, kan det være behov for å sette inn helhetlige tiltak for denne, og det er ikke sikkert det er språklydsforstyrrelsen det er viktigst å jobbe med da. Språklydsforstyrrelser innebærer å ha vansker med å uttale ord som forventet ut fra alder og talenorm, noe som kan resultere i en mer eller mindre uforståelig tale.
Språklydsforstyrrelsen kan være barnets primære utfordring, men kan også opptre som del av en større språkforstyrrelse. Dersom det foreligger en språkforstyrrelse, kan det være behov for å sette inn helhetlige tiltak for denne, og det er ikke sikkert det er språklydsforstyrrelsen det er viktigst å jobbe med da.
Barn med språklydsforstyrrelser er en heterogen gruppe. Vanskene kan ha ulike årsaker og vise seg på ulike måter. Noen ganger kan språklydsforstyrrelsen knyttes til en medfødt misdannelse eller motorisk funksjonsforstyrrelse, som leppe-kjeve-ganespalte eller cerebral parese. Når det ikke foreligger noen kjent årsak til språklydsforstyrrelsen, snakker vi om en funksjonell vanske. Språklydsforstyrrelser med ukjent årsaksbakgrunn utgjør den største vanskegruppen. En vesentlig andel av brukerne som henvises til logoped er barn med funksjonelle språklydsforstyrrelser.