Til hovedinnhold

Språklydsforstyrrelser

Kartlegging av språklydsforstyrrelser

Før man kan sette i gang et målrettet tiltak, er det helt nødvendig å kartlegge barnets språklydssystem. Siden språkforstyrrelser og språklydsforstyrrelser ofte kan opptre sammen, er det som regel viktig å kartlegge øvrige språklige ferdigheter (språkforståelse og språkproduksjon) for å forsikre seg om at man har en grundig forståelse av vansken. Barn kan ofte “lure” oss til å tro at de forstår alt som blir sagt, mens det egentlig er rammene, rutinene og alle de ikke-verbale signalene de forstår. Språklydsforstyrrelser kan også opptre sammen med andre vansker eller forstyrrelser, og for å være sikker på at man har den kunnskapen som trengs for en gunstig tilrettelegging, kan det også være hensiktsmessig å kartlegge nonverbale kognitive ferdigheter.

Verktøy som skal brukes til å kartlegge språklydsforstyrrelser, bør være normert. Det vil si at de bør være prøvd ut på et stort antall barn som er i ferd med å tilegne seg norsk. Formålet med normering er å få vite hva som er en typisk språklydsutvikling. Man må vite hva som er normalt for å kunne vurdere hva som er avvikende. 

Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas) er utarbeidet av Anne M. Sandø-Frank og Kirsten M. Bjerkan i Statped, og er utgitt i 2023. Dette er en billedbenevningstest som består av 101 items, og er det første normerte kartleggingsverktøyet for språklydsforstyrrelser på norsk. Det at testen er normert, gjør at det er mulig å skille mellom barn som har en språklydsforstyrrelse og barn som har en typisk språklydsutvikling. Med Diffkas er det mulig å avgjøre hvilken undergruppe av språklydsforstyrrelser et barn tilhører, slik at tiltak kan tilpasses type vanske.

Kartleggingsverktøyet består av en hovedtest (Stimulusbok 1), en inkonsistenstest (Stimulusbok 2) og analyseark 1- 4 -og to typer skåringsark. Det følger også med en manual som beskriver den teoretiske bakgrunnen for Diffkas, og casebeskrivelser som gir eksempler på ulike undergrupper av språklydsforstyrrelser.

Diffkas er først og fremst ment for logopeder, men kan også være nyttig for PP-rådgivere og andre spesialpedagoger som jobber med barn som har språklydsforstyrrelser. Diffkas kan kjøpes her.

Norsk fonemtest 

Norsk fonemtest er utarbeidet av Heidi Tingleff, og ble utgitt i 2002. Det er en billedbenevningstest som består av 104 bilder. Den kartlegger barnets uttale av alle norske konsonanter og de vanligste konsonantgruppene først, i midten og sist i ord. Testen inneholder også en analysedel med tabeller for ulike fonologiske prosesser.  Testen er ikke normert. Norsk Fonemtest kan bestilles fra Adlibris

NLLs språklydsprøve 

Norsk logopedlags språklydsprøve er utarbeidet av Vidsjå, Hauglid, Kloster-Jensen og Skei og er utgitt i 1983. Den består av billedmateriell, noteringsark og veiledning. Den kartlegger barns språklyder ved ettersiing og spontantale. I tillegg til kartleggingen av språklyder, har språklydsprøven også en del som kartlegger munnmotorikk (Del IV Bevegelighet i taleorganene). Testen er ikke normert.  

Noteringsheftet, Del IV Bevegelighet i taleorganene og billedkort kan lastes ned gratis fra Logopedlagets nettside. Testen er utgått og kan ikke lenger bestilles i papirformat. 

NOT-S

Nordisk Orofacial Test Screening er en kartleggingsprotokoll som brukes ved mistanke om oralmotoriske vansker. Den består av en intervjudel der det spørres om sensorikk, pust, tygging, svelging og sikling og en undersøkelsesdel for å vurdere ansiktet i hvile, nesepust, mimikk, tyggemuskel og kjevefunksjon, oralmotorikk og tale. Det er laget en billedmanual til bruk i undersøkelsen, og screeningen kan brukes for barn fra ca 3 år. 

NOT-S er ikke normert, og den er ment å brukes som en første screening for å vurdere om det foreligger vansker som det er grunnlag for å undersøke nærmere. Protokoll, intervjuguide og veileder kan lastes ned gratis fra Mun-H-Centerets nettside, og billedmanualen kan bestilles fra samme sted. 

SVANTE-N 

Svensk artikulasjons- og nasalitetstest norsk versjon er en billedbasert artikulasjonstest laget for barn født med leppe-kjeve-ganespalte. Testen består av en orddel, en setningsdel og en spontantaledel. Formålet med denne testen er å vurdere artikulasjon av enkeltlyder samt hypo- og hypernasalitet, og denne testen er dermed bare aktuell å bruke for den gruppen den er beregnet for. Testen har svenske normer for aldersgruppene 3, 5, 7 og 10 år og norske normer for aldersgruppen 4 år.  Testen kan bestilles fra Cappelen Damm.  

Side 4 av 5