ALDeQ foreldreintervju ved mistanke om språkforstyrrelser/DLD hos flerspråklige
Språkforstyrrelser hos flerspråklige
Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) karakteriseres av vedvarende vansker med tilegnelse og bruk av språk. Barnet viser språklige ferdigheter som er vesentlig under det som er forventet ut fra barnets alder, erfaringer og øvrige fungering, og det fører til funksjonelle begrensninger i barnets kommunikasjon, sosiale deltakelse og skolerelaterte prestasjoner. Barn med DLD er en svært heterogen gruppe både når det gjelder hvor omfattende og alvorlige vanskene er og på hvilke språklige områder det enkelte barnet strever mest. Barn med DLD vil imidlertid ofte ha grammatiske vansker, lite ordforråd og begrensninger i fonologisk minne (Bishop, 2016, 2017; Paradis, 2016; Paul et al., 2020). Vanskene vil være til stede på alle barnets språk.
Når det gjelder DLD hos flerspråklige barn og unge, er det viktig å være bevisst på at utfordringer med grammatikk og lite ordforråd også kan være kjennetegn på det å ha et andrespråk i utvikling. Flerspråklige barn med DLD vil imidlertid ha vansker med ordforråd og grammatikk på begge sine språk. Samtidig er det også slik at i familier der et minoritetsspråk er det dominante førstespråket, vil norsk vanligvis få en stadig viktigere plass i takt med at familien gjennom skole, arbeid og fritid blir mer aktive deltakere i majoritetssamfunnet (Bratlie et al., 2022; Rydland et al., 2021). Usikre språkferdigheter på førstespråket kan i noen tilfeller også forklares ut fra at førstespråket i liten grad er i bruk.
Det er ikke tilstrekkelig å avdekke svake andrespråkferdigheter for å påvise DLD (se for eksempel Bishop et al., 2016; Paul et al., 2018).
Side 2 av 5
Foreldreintervju
Last ned og fyll ut skjema (pdf).
Når du har fylt inn skår blir dette automatisk oppsummert i del og totalsum.
Foreldreintervjuskjema er tilpasset norsk etter inspirasjon fra Alberta Language and Development Questionnaire (ALDeQ).