StatpedMagasinet 1–2020

Vil være del av nærskolen

Sofie (15) var ikke i tvil. CP, manglende talespråk og medisinske utfordringer skulle ikke hindre henne fra å delta i læringsfellesskapet på nærskolen. 

Avgjørende: Koordinert lag i takt

I komplekse saker er det kritisk at laget rundt barnet har tydelige roller, samme verdigrunnlag og er godt koordinert.

Komplekse vansker fordrer spisskompetanse

Statpeds kompetanse på lese- og skriveopplæring i forbindelse med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) ble nødvendig da Sofie (15) skulle begynne på Ra ungdomsskole. 

Digitalisering og særlige opplæringsbehov

Positive erfaringer for de stille og følsomme, men krevende hjemmeskole for elever som trenger mye støtte. 

– Som spesialpedagog ble jeg utfordret

Koronasituasjonen har vært krevende for foreldre, positiv for elever som strever sosialt, og utfordrende for elever som har komplekse vansker. 

Forberedt til fagfornyelsen

– Forståelsen av et profesjonelt læringsfellesskap har endret seg i arbeidet med nye læreplaner, sier Merete Skolla, rektor ved Haukåsen skole i Oslo.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!