StatpedMagasinet 3–2017

Det myldrer av roboter

Det myldrer av både barn og små kjørende roboter i foajéen på Skagen skole. Førsteklassingene styrer robotene fra bokstav til bokstav på gulvet. Slik foregår leseopplæringen i første trinn.

Skagen skole har markert seg som en «robotskole». Og det er ikke bare for elever med særskilte behov; på alle nivåer og i alle fag brukes robot som et verktøy og motivasjonsfaktor.

– Elevene har det gøy, og det skal vi aldri undervurdere som motivasjonsfaktor, sier avdelingsleder Jakob Skytte ved Skagen skole i Danmark, her sammen med spesiallærer Carina Landgren. 

– Disse enkle robotene, som heter Dash & Dot, blir styrt av elevene via nettbrettene deres. Førsteklassingene tar dette med en gang. Ved å kjøre en robot fra bokstav til bokstav for å bokstavere blir leseopplæringen konkret og definitivt morsommere. Elevene har det gøy, og det skal vi aldri undervurdere som motivasjonsfaktor, sier avdelingsleder Jakob Skytte på Skagen skole i Danmark.

Han har et brennende engasjement for å bruke robot og forteller at årsaken til satsingen er enkel: motivasjon og konsentrasjon. – Med robot blir alt så praktisk og konkret. I tillegg elsker ungene å få roboten til å gjøre ting, programmere og teste ut, sier Skytte.

Robot brukes fra begynnende lese- og skriveopplæring til matematikk og naturfag.

I matematikk kan de brukes i mange ting. Noen elever programmerer roboten til ulike roller og lyder i eventyrfortellinger. I språkfagene trener elevene på å bøye ord ved å kjøre slalåm mellom robotene, og i lesetrening henter roboten ord som skal leses opp.

Et nytt pedagogisk verktøy

Skytte er opptatt av at elevene skal ha kjennskap til teknologi som kommer til å prege deres hverdag og arbeid framover.

– Det å forstå hvordan teknologien fungerer og kan påvirkes, er viktig, sier Skytte. Han innrømmer at det var en del skepsis blant lærerne i starten. De var usikre på om det ville bli tidkrevende å lære seg å bruke robotene og om de faktisk hadde noe å tilføre opplæringen. Gradvis snudde dette.

– Lærerne så at robotene slett ikke var vanskelig å bruke eller forstå. Etter hvert som de fikk erfaring, oppdaget de også hvilken fantastisk effekt robotene har på konsentrasjon og motivasjon. Lærerne opplevde rett og slett at de hadde fått tilgang til et nytt og nyttig pedagogisk verktøy, sier Skytte.

Side 10 av 27