StatpedMagasinet 3-2019

Tre elever deler erfaring med skolelydbok

Biler av Eirik, Kasthuri og Alma.
Eirik, Kasthuri og Alma har av ulike grunner nytte av skolelydbok. (Foto: Eva Hongshagen/Randi Olsen)

Kasthuri Sivananthan (16), Eirik Blaabjerg Dieseth (18) og Alma Bajramovic (16) er tre av nesten 30.000 elever i norsk skole som bruker skolelydbok.

Tekst: Eva Hongshagen. 

– Skriv artikkelen med litt med humor, da. Dette skal jo engasjere! sier Eirik Blaabjerg Dieseth og ler.

Stemningen er god inne på kontoret til synspedagog Dag Frode Bråthen ved Greåker videregående skole i Østfold. For øyeblikket har synspedagogen forlatt kontoret. Det er overlatt til Blaabjerg Dieseth og medelev Kasthuri Sivananthan for en samtale med StatpedMagasinets utsendte om skolelydbøker.

Et godt konsept

Skolelydbok er en lærebok som er tilrettelagt digitalt med både lyd og tekst. Statped samarbeider med Norsk lyd- og bildeskriftbibliotek (NLB) om å distribuere skole- og andre lydbøker.

– Skolelydbok er et veldig godt konsept og til god hjelp. Jeg har brukt skolelydbok i mange år. Før fikk jeg bøkene som en fil på PC, men da var det tungvint å navigere i boka. Nå har vi fått en app, Lydhør, som gjør det mye enklere. Dessverre er det litt dårlig utvalg innen helsefag, som jeg går på, sier Blaabjerg Dieseth.

Medelev Sinvananthan går på studie- spesialisering og har alle bøkene tilgjengelig, med unntak av to.

– Jeg har brukt skolelydbøker helt fra barneskolen. Her på videregående bruker jeg mest e-bøker, men det er fint å ha lydbøkene likevel. De fungerer godt for
å repetere eller få en oppsummering før prøver, men det kan også være fint å høre på lydboka først og så slå opp i de elektro-niske bøkene etterpå, sier hun.

Hjelper meg å huske

Blaabjerg Dieseth og Sinvananthan har tilgang til skolelydbok på grunn av synsvansker. Den største gruppen av elever ved skolen som har tilgang til skolelydbøker, er elever med lesevansker. En av dem er Alma Bajramovic (16).

– På grunn av dysleksi strever jeg med å lese og huske ord. Lydbok hjelper meg å huske det som står i bøkene. Jeg bruker skolelydbøker i alle fag som har bøkene tilgjengelig. Det er veldig nyttig for meg, forteller hun.

16-åringen brukte lydbøker også på ungdomskolen, men tok i bruk Lydhør-appen da hun begynte på videregående høsten 2019.

– Appen er veldig lett å bruke og alltid tilgjengelig med mobilen. Du kan legge inn bokmerker i boka. Det gjør det lett å finne tilbake til innhold du trenger senere. Bokteksten vises også, det ser ut som det er tatt bilde av boka. Det er veldig fint, for da kan du raskt skrolle gjennom den på mobilen, sier hun.

Boklytting dag og natt

Registrerte lånere av skolelydbok har også tilgang til skjønnlitterære lyd- og punktskriftbøker, aviser, tidsskrifter og følebøker. De skjønnlitterære bøkene, som også er tilgjengelig i Lydhør-appen, har elevene stor glede av.

– Sist helg lå jeg hele dagen og hørte på lydbok. Det var så spennende! Jeg pauset bare for å gå på do, så mamma lurte på om jeg var blitt syk, sier Sinvananthan og ler.

– Ja, jeg opplevde det samme. Jeg lå hele natta for å høre en bok ferdig. Men det er ikke alle bøker jeg orker å høre på. Innleseren er helt avgjørende, de må være gode, sier Blaabjerg Dieseth.

– Enig. Hvis de mangler innlevelse eller engasjement, er det ikke noe gøy å høre på. Der synes jeg kanskje de skjønnlitterære innleserne er litt bedre enn de faglige, sier Sinvananthan.

Les mer om Skolelydbok på statped.no

Side 4 av 14