StatpedMagasinet 1–2014

Digital app-hjelp å få

For elever med språk-, lese- 
og skrivevansker finnes det 
en mengde apper som kan være nyttige. Appene varierer 
i kvalitet, så det er lurt å teste dem for å finne ut hvilke 
muligheter de gir i læringsarbeidet.

– Det vi spesielt ser etter i apper, er at de gir mulighet til å arbeide kombinert med tekst, bilde, video og tale – såkalt multimodale apper, sier Per Jan Svestad, rådgiver i Avdeling for læringsressurser 
og teknologiutvikling i Statped. Han understreker at det for elever med språk-, lese- og skrivevansker er viktig å kunne knytte visuelle elementer til læringsarbeidet, og at appen også må ha mulighet til å lese inn tekst i stedet for å skrive.

– Apper som gir mulighet til å arbeide multimodalt, er vesentlig for denne gruppen. Dette betyr at eleven kan arbeide og formidle på den måten han behersker best. Det er viktig at innholdet som produseres i appen, kan deles, bearbeides og videreutvikles i andre apper, sier Svestad.

Velg apper som leser opp

For personer med svake leseferdigheter 
er det altså vesentlig at teksten kan leses opp. Denne muligheten finnes på iPad og iPhone ved å gjøre innstillinger i operativsystemet. Muligheten til å få avkodet tekst gir dyslektikere lettere tilgang til informasjon. Lydhør-appen gir lesehemmede tilgang til skjønnlitteratur via NLB.no, og Brettboka.no (presentert på statped.no) 
gir tilgang til lærebøker fra de største forlagene.

Bruk sosiale medier og statped.no

Hver dag kommer det nye apper til 
ulike typer nettbrett, og det kan være utfordrende å orientere seg i hva som er bra, og i hva som fungerer for hvem. På sosiale medier som Facebook, Twitter og blogger, finnes det grupper for deling av erfaringer og tips. I en egen artikkel på statped.no gir vi en del konkrete tips til slike fora for deling. På statped.no legger vi også jevnlig ut tips og artikler om apper og læringsressurser som kan være 
aktuelle for målgruppen.

Side 22 av 56

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!